Моральні цінності українського народу. 2 клас

08 листопада, 2016 0

Мета: знайомити учнів з моральними цінностями українського народу; виховувати повагу до людей, милосердя, любов до праці, рідної мови.

Наочне оформлення : карта України, сюжетні малюнки, прислів'я, Державна символіка : Герб, Прапор, Конституція України, плакат : «Цінності українського народу».

Реквізит: іграшковий мікрофон

Перебіг години спілкування

Вступна частина

(На дошці карта України, написаний вірш , Державна символіка: Прапор і Герб

Глянь навкруги, яка твоя земля

Красива, дивовижна і єдина.

Усе тут дороге :ліс, гори і поля,

Бо це Вітчизна наша….. (Україна)

Учень.

Любі друзі ! Хоч маленькі,

Ми вже добре знаєм,

Що звемося

українці,

Славних предків маєм.

Батько, мати, брат, сестра

Й інші члени роду –

Всі належать до одного –

українського народу.

Бо родитись українцем –

Це велика честь і слава.

Рідний край свій прославляти

Найважливіша для всіх справа.

Учитель . Безліч слів присвячено нашій Вітчизні. І кожні по – своєму неповторні. Адже коли людина говорить про свою Батьківщину, її серце наповнюється любов'ю. Це почуття наближає нас до ангелів небесних, робить нас душевно чистішими, кращими.

- Давайте згадаємо, що ми знаємо про нашу країну. Для цього проведемо вікторину.

Вікторина.

  1. Яка столиця України ?(Київ)
  2. Які є гори в Україні ? (Кримські гори , Карпати)
  3. Які моря омивають нашу країну ? (Чорне море та Азовське море)
  4. Яка найбільша річка України ? (Дніпро)
  5. Як називається наше місто ? (Біла Церква)
  6. Який Основний
    Закон нашої держави ? (Конституція України)
  7. Які державні символи нашої держави ? (Державний Герб, Державний Прапор, Державний Гімн)
  8. Яка державна мова в Україні ? ( Українська)
  9. Кого називають громадянином держави ? (Людину, яка народилася і проживає на території України)
  10. Який документ свідчить, що ви є громадянами України ? (Свідоцтво про народження)

Учитель.

- Як ви розумієте вислів:

«Держава – велика сім'я, а сім'я - це мала держава»

Держава складається з окремих сімей. Дуже важливо, щоб родина була згуртованою, дружною, міцною. Бо сильна сім я, родина, рід – це міцна держава. У кожного з нас є своя родина. І якщо складемо всі родини – це український народ, вся Україна.

Основна частина.

Учень.

Родина, родина – від батька до сина,

Від матері – доні добро передай.

Родина, родина – це вся Україна

З глибоким корінням, з високим гіллям.

Учитель. Сьогодні ми відправимось в минуле нашого народу , дізнаємось, які якості батьки виховували у своїх дітей, якими людьми хотіли їх бачити, які моральні цінності українського народу .

Словничок :

Мораль – це неписані закони життя і співіснування. Якщо людина порушує норми моралі, її засуджують.

Цінність (цінна книга)

Моральні цінності

Вправа «Мікрофон»

Як ви думаєте, які якості характеру хотіли бачити батьки у своїх дітей?(Відповіді дітей)

Розповідь вчителя.

Одна Батьківщина –

І більше не буває,

Місця, де родилися –

Завжди святі

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

- Українці споконвіку шанували найбільше свою рідну землю, рідну Вітчизну. Земля для українців – матінка – годувальниця. Батьки вчили шанувати свою землю так само, як рідну неньку.

- Як ви розумієте прислів'я ?

За морем тепліше, а вдома миліше.

Рідна земля і у жмені мила. (Малюнок)

- А що означає любити свою землю ? ( Відповіді дітей : Берегти кожну вулицю, двір, хату, дерево. Комашку, травичку, річку. )

Учитель. Любити рідний край – означає добре вчитися, щоб приносити радість своїм батькам і користь нашій Вітчизні.

Про яку моральну цінність говорили ? (Любов до рідної землі)

(На дошці з'являється запис: любов до рідної землі)

Слухання оповідання В.Сухомлинського «Іменинний пиріг»

У Ніни велика сім'я : мати, батько, два брати, дві сестри й бабуся.

Ніна найменша :їй восьмий рік. Бабуся – найстарша : їй вісімдесят два роки. У бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до рота – ложка дрижить, крапельки падають на стіл.

Скоро день народження Ніни. Мама сказала, що на її іменини у них буде святковий обід. На обід Ніна хай запросить подруг.

Ось і настав цей день. Мама застеляє стіл білою скатертиною. Ніна й думає :це ж і бабуся за стіл сяде. А в неї ж руки тремтять. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі, що в Ніниної бабусі руки тремтять.

Ніна тихенько й каже мамі :

- Мамо, хай бабуся з нами сьогодні за стіл не сідає.

- Чому ?

- У неї руки тремтять. Капає на стіл…

Мама зблідла. Не сказавши й слова, вона зняла зі столу білу скатертину й сховала її в шафу. Довго сиділа мовчки, потім сказала :

- У нас сьогодні бабуся нездужає. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання : будь справжньою людиною.

Учитель.

Яка головна думка цього оповідання ? (Відповіді учнів)

В українських сім'ях виховували шанобливе ставлення до батьків та старших. Діти завжди звертались до батька і матері на «Ви», що підкреслювало велику повагу до своїх батьків. Навіть до старших сестер та братів, які були старші за них на 10 років звертались на «Ви». Слово батьків або старших у сім ї було законом для молодших.

Отже , золотим правилом моральності було :

«Як ти хочеш, щоб до тебе ставились люди, так і ти стався до них»

У Конституції України є Ст. 51. Повнолітні діти зобов'язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків

Слухання оповідання «Що Ніна має зробити» В.Сухомлинський)

Рано – раненько мама йшла в поле на роботу. Ніна ще спала. Мама хотіла сказати доні, що вона має зробити за день. А будити малу жаль. І вона їй показала.

Прокинулась Ніна і все зрозуміла.

Побачила вона перед ліжком миску з водою й ганчірку. Це означало :помий підлогу.

Побачила насипане на табуретці пшоно й лозинку. Це означало :погодуй курчат і ввечері зажени квочку в повітку.

Побачила билинку помідора та бур'янину, вирвану з корінцем. Це означало: прополи помідори.

Так і взнала Ніна, що їй робити. А до роботи вона дівчина справна. То й дуже зраділа мама увечері, як побачила : все пороблено.

Учитель : Що можна сказати про дівчинку Ніну ? (Відповіді учнів)


Учитель. Високо в сім'ї цінували сумлінність, працелюбність, бажання прийти на допомогу односельцям.

Діти вже змалку мали свої обов'язки. Виконували різну посильну роботу. Вони бачили , що в сім'ї обов'язки розподіляються між батьком і матір'ю. Найважчу роботу виконував батько і залучав до неї своїх синів. Мати привчала своїх дочок виконувати роботу по домашньому господарству.

Про працю складено багато прислів'їв.( Які прислів'я ви підготували ?)

- Маленька праця, краща за велике неробство.

- Без труда нема плода.

- Хто робить, той голодний не ходить.

- Мала бджілка, та й та працює.

Учитель.

Як ви розумієте це прислів'я : На язик гарячий, до роботи ледачий. (Відповіді учнів)

Учитель.

Як українці ставляться до ледарів ? (Відповіді учнів)

Гра – вправа «Закінчи правило»

- Розкидав – (склади)

- Насмітив – (підмети)

- Де взяв річ –( там і поклади)

- Розлив – (витри)

- Розсипав – (позбирай)

- Замастив – (помий)

Учитель.

Які обов'язки маєте ви ? (Відповіді учнів )

До чого привчали батьки своїх дітей ? ( До праці)


Учитель : Українці прищеплювали своїм дітям любов до людей, милосердя.

Хворим носили їжу, допомагали по господарству, погорільцям надавали житло, разом будували житло.

Тест «Як ти вчиниш» ( Діти виконують на індивідуальних картках)

1. Плаче дівчинка :

а) скажеш лагідне слово;

б) запитаєш , чому плаче;

в) пройдеш мимо.

2.Старший хлопчик ображає молодшого :

а) оборониш;

б) будеш спостерігати;

в) пройдеш мимо, ніби не помітив.

3. Маленький котик сидить біля під'їзду і нявчить:

а) пройдеш мимо;

б) підеш додому і принесеш молочка;

в) забереш додому;

г) збудуєш з коробки будиночок і будеш котика підгодовувати.

Перевірка тестового завдання.

Учитель. Батьки вчили дітей, з яким милосердям треба відноситись до дітей-сиріт, знедолених.

У Конституції України є Ст. 51. «Батьки зобов'язані утримувати дітей до їх повноліття.» Але в наш час є батьки , які не виконують свої обов'язки. Вони вживають алкоголь, наркотики. Їхні діти голодують, недогляне ні, у них немає необхідних речей , одягу. Держава не залишає таких дітей без уваги, але й ми не повинні бути байдужими до чужого горя.

В яких добрих справах учні нашого класу брали участь ? (Відповіді дітей : акція «Милосердя» (Збір канцтоварів),збір макулатури, акція «Подаруй книгу бібліотеці», акція «Нехай серце не втрачає доброти» (вітання ветеранів), Благодійний ярмарок, лист воїну)

Учитель : Які якості виявили учні класу, які брали участь у цих акціях? (Відповіді дітей)

Учень читає вірш «Урок мови» Віра Верба

Батько мені каже :

- З книгою дружи,

Рідну мову, синку,

Завжди бережи.

Мову ту, що люди

Рідною зовуть,

Ти ніде й ніколи,

Синку , не забудь.

Рідне слово – пісню

Завжди серцем чуй,

Як Вітчизну й матір,

Їх люби й шануй.

Учитель.

Чого вчить батько свого сина? (Відповіді учнів)

Що означає любити і шанувати свою мову ? (Відповіді учнів)

Учитель. До найбільших цінностей нашого народу належить наша мова.

Народ говорить : «Слово до слова – зложиться мова»

Той , хто зневажає свою мову, не може й сам викликати поваги.

Любов до рідної мови починається з колиски, маминої пісні. Бо у ній материна любов і ласка, світ добра, краси, справедливості, щира віра в магічну силу слова. Незабутні бабусині казочки, бо вони виховують любов до природи, вчать мудрості, краси, благородства й мужності.

- Які ви знаєте казки? Чого вони вчать ? (Відповіді учнів)

- Які колискові вам співала матуся ? (Відповіді учнів)


Учитель. До моральних цінностей належить і повага дітей до історичного минулого, до народних звичаїв і традицій.

Багато звичаїв в українського народу. Їх як коштовний скарб, батьки заповідали дітям.

Один із звичаїв – зустрічати гостей хлібом – сіллю. Коли людина від'їжджала в чужі краї, садила дерево про згадку про себе.

Дітей вчили вітатись першими з дорослими, з незнайомою людиною, сусідами. У цьому прикладом для дітей були дорослі і батьки.

- Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві , звернені до тебе слова. І тоді настрій стає піднесеним, веселим. Ви всі їх добре знаєте. Давайте ми їх пригадаємо якомога більше і складемо у чарівну скриньку, щоб потім використовувати у своєму мовленні.

Чарівна скринька

- Які народні свята ви знаєте ? Яке свято найбільше подобається ?

- Для чого ми повинні знати народні звичаї ?

Якщо ми пам'ятаємо своїх предків, то черпаємо сили для життя.

Людина без роду – як листок відірваний від дерева. Уявіть, що станеться з цим сильним, могутнім деревом, коли його зрізати під корінь. Чому воно всохне пропаде ?

- Дерево бере сили від землі корінням. А людина живе своїм родом, рідними і близькими.

Повага до батьків та старших Шанувати народні традиції

Заключна частина.

Учитель. Сьогодні ми повинні пам'ятати високі моральні принципи на яких виховувались діти в українських сім'ях. Це були ваші бабусі, дідусі, мами, тата.

- Про які моральні цінності йдеться у цих прислів'ях ?( Учні читають моральні принципи і дають відповіді)

Моральні принципи

Стався до інших так, як хочеш, щоб ставились до тебе.

Зміцнюй тіло й душу, просвітлюй розум.

Працюй так, щоб після тебе не переробляли.

Будь кращим завтра, ніж ти є сьогодні.

Не давай сильним принижувати слабких.

Не залишай хворих без піклування.

Пізнавай все добре, пам'ятай, а чого не знаєш – тому навчайся.

Живи для Батьківщини та люби людей.

Учитель. Дорогі діти! Підбиваючи підсумок нашої години спілкування , я хочу, щоб ви запам'ятали ось такі слова народної мудрості, які коментує В.Сухомлинський :

« Три біди є у людини : Смерть, старість і погані діти». Старість неминуча, смерть невблаганна, перед нею не можна зачинити двері свого дому, а від поганих дітей можна зберегти дім, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків, а й від самих дітей.

Тож намагайтеся бути слухняними і вихованими, турбуйтеся про них і не завдавайте їм прикрощів.

Учень читає побажання :

Стежина твоя простелиться вдаль

Тобі і мужніти й рости.

Ти сам у житті свого щастя коваль,

Тому – то задумайся ти,

Який собі шлях у житті обереш,

Як житимеш поміж людьми?

З добром чи лукавством по світу підеш,

До світла чи в царство пітьми.

Список використаної літератури.

1. Години спілкування в початковій школі / Упорядник О.Кондратюк, О.Кравчина. – К. : Шкіл. світ, 2006. - С.14 -17.

2. Дивосвіт дитинства : Хрестоматія з етики для учнів початкової школи. / За ред. В.М.Хайруліної. – К. : Плеяди, 2005. - 61, 86, с.

3. Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді, і заходи щодо реалізації концепції та методичні рекомендації (наказ МОН № 641 від 16.06.2015р.)

4.Наказ МОН молоді та спорту України від 31.10.2011 року № 1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів».

5. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді

(І. Бех, І.К.Чорна).

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду