Урок: Ярослав Стельмах «Митькозавр із Юрківки…». Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків – головних героїв

07 листопада, 2016 0

Мета: ознайомити учнів із закінченням історії юних дослідників природи, допоїти усвідомити значення правильної поведінки в складних ситуаціях, роль фізичної вправності та загартування; розвивати навички виразного читання, виокремлення ключових епізодів, їх коментування та аналізу; виховувати кращі людські якості: сміливість, кмітливість, почуття дружби, милосердя.

Тип уроку: аналізу художнього твору.

Методи й прийоми: слово вчителя, гра «Ключове слово», завдання творчо-дослідницького характеру, виразне читання, словникова робота. Репродуктивна бесіда, інтерактивна вправа «Займи позицію»

ТЛ: пригодницько-романтична повість, головні та другорядні герої, засоби комічного.

Міжпредметні

зв'язки: етика й естетика.

Обладнання: цитати з тексту.

Література до уроку:

1. Українська література: підруч. для загальноосвіт. навч. закладів 6 кл. /

Л. Т. Коваленко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 140 С.

2. Месевря О. Вивчаємо літературу цікаво (матеріали для уроків укр. літ 6 клас)

Хід уроку

І Актуалізація знань, умінь і навичок

1. Перевірка домашнього завдання

Інсценізація уривка порятунок Василя (розігрування діалогу між хлопцями). Коментування, висловлювання своїх думок та вражень.

2. Гра «Ключове слово»

Відновіть фразу за ключовим словом (або поясніть, яку роль це слово відіграє в тексті).

Комаха, мікроб - … (таким відчув себе Сергій, чатуючи на варті вночі в очікуванні химери)

Відбитки лап - … (побачили хлопці вранці на березі)

Бібліотека - … (туди побігли хлопці, щоб розгадати таємницю лісового озера)

Яма

- … (її викопали хлопці, щоб зловити чудовисько)

ІІ Мотивація навчальної діяльності

3. Слово вчителя

Пригодницько-романтична повість Я. Стельмаха «Митькозавр…» добігає кінця, і, напевне, на нас чекає цікава й несподівана розв'язка. Що ж може бути, чи виправдалися наші сподівання на щось надзвичайно цікаве й захопливе – дізнаємося на сьогоднішньому уроці. (Запис теми уроку у зошити)

ІІІ Формування нових знань

4. Виразне читання ІХ розділу повісті учнями

5. Ідейно-художній аналіз розділу

Тема: здійснення мрії Сергія і Митька – спостереження хлопців за Митькозавром закінчилося успішно, його було виявлено.

Ідея: уславлення дружби, взаєморозуміння, наполегливості у прагненні подолати будь-які труднощі (Сергій і Митько); засудження хвалькуватості, хитрості, улесливості (Василь Трош).

Основна думка:

а) те, що було таємним, стає відомим;

б) намагання Василем ошукати, налякати Сергія і Митька посприяло тому, що друзі захопилися зоологією і виявили брехуна.

Композиція:

Експозиція: події, що відбулися у дядька Гната з тромбоном; хлопці так і не виявили того, хто живе в озері.

Зав'язка: Сергій з Митьком почули неясний рух коло самої води, а потім побачили щось «надзвичайне, неймовірне і дуже доісторичне»; рятування Василя.

Кульмінація: велике викриття – Василь імітував життя чудовиська в озері.

Розв'язка: подяка Сергія і Митька Василеві за те, що він влаштував їм чудові канікули і прищепив інтерес до зоології.

6. Словникова робота (проводиться за питаннями учнів)

7. Репродуктивна бесіда

- З чим був пов'язаний сум хлопців-дослідників? (Митькозавр тривалий час не подавав про себе жодних ознак)

- Яку думку висловила бабуся про хлопців, які в неї відпочивали? («Тихі, сумирні, слухняні, посидючі. А книжки як люблять... Це ж щастя – таких діточок мати»)

- Опишіть чудовисько, яке хлопці зненацька побачили. («Водою пливло щось надзвичайне, неймовірне і дуже доісторичне... На поверхні видніла лише голова, але що то була за голова!.. Ось потвора повернулась до нас, і блимнули червонясто два великих ока. Між ними стирчав хижий ріг. З напіврозкритої пащі виглядали гостренні білі зуби...»)

Як Сергій з Митьком сприйняли його появу?

- Чому Митько допоміг Василю? Чим пояснити його вчинок?

- Чим би міг закінчитися «маскарад» для Василя?

- Прокоментуйте думку Сергія наприкінці твору: «І взагалі, в нас попереду ще дуже багато цікавого, і завжди так буде, поки ми з Митьком».

ІV Застосування знань, формування умінь

8. Завдання пошуково-дослідницького характеру

Прокоментуйте художні деталі в наведених уривках

1) «- Жах, - сказав якось Митько, - Якби наша Ірина Семенівна знала, як ми тут зубримо її предмет, вона. Мабуть, на три роки вперед поставила нам п'ятірки…

- А ти нічого не помітив? – примружив я очі.

- А що саме?

- А те, що вперше ти назвав нашу ботанічку Іриною Семенівною, - єхидно зауважив я.

- А й справді, - засміявся він».

(Коли глибше цікавишся навчальним предметом, то виявляється, що там багато привабливого, корисного; вимоги вчителів уже не здаються такими суворими)

2) «Вода попереду аж клекотіла.

- Ой, помо!.. Поможіть! Я більше не буду! – захлинавсь один голос. І тут же йому вторував Митьків:

- Та не хапай! Не хапай за шию! Кому кажу! Стягай з нього це опудало, - закричав Митько мені, - ба втоне. Знизу підважуй!»

(Митько знав, як урятувати потопаючого; найчастіше той хапає рятувальника за шию й теж може потопити; треба брати його або за волосся, або за комір)

3) «… І взагалі, у нас попереду ще дуже багато цікавого, і завжди так буде, поки ми з Митьком» (Сергій розуміє, що дружба – велика сила, разом вони й цікаве дозвілля організують, і навчаться багато чого, і підтримають один одного, коли потрібно)

V Підсумок уроку

9. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

- Я думаю, що в нашому житті велику роль відіграє здатність людини до мрії, її фантазія, романтичність, прагнення до пізнання світу. Відповідь обґрунтуйте!

Так Можливо Ні

VІ Оцінювання

VІІ Домашнє завдання

Знати зміст усього твору, художні особливості, уміти характеризувати героїв.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду