Урок: Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки…». Образи головних героїв

07 листопада, 2016 0

Мета: розкрити значення образів Сергія і Митька в творі, їх роль у розкритті ідейного змісту; вчити аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки; розвивати навички коментування найцікавіших моментів у творі та вміння уявляти ситуацію, емоційно виконувати ролі, виступати перед широкою аудиторією; формувати активну життєву позицію, виховувати повагу до друзів, доброту, вміння співпереживати.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Методи й прийоми: вступне слово вчителя, робота з епіграфом, репродуктивна бесіда, літературна гра «Так - Ні», робота в парах, робота в группах, прийом «Міркування», диспут, укладання пам'ятки.

ТЛ: диспут.

Міжпредметні зв'язки: музика.

Обладнання: тексттвору, таблиця, аудіозапис пісні про дружбу (Детские песенки), підручник, ключ до літературної гри, епіграф.

Література до уроку:

1. Українська література: підруч. для загальноосвіт. навч. закладів 6 кл. /

Л. Т. Коваленко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 140 С.

2. Месевря О. Вивчаємо літературу цікаво (матеріали для уроків укр. літ 6 клас)

Хід уроку

Святе це діло – дружба.

Той, хто на все життя збереже друга дитинства,

той щасливий.

В.Нестайко

І Мотивація навчальної діяльності

Звучить мелодія пісні про дружбу.

1. Вступне слово вчителя

Добрий день усім! Рада вітати вас на нашому уроці. Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок? Означте його одним прикметником (Добрий, гарний, зацікавлений, тривожний).

А тепер подаруймо одне одному усмішку, бо вона робить нас неповторними.

Діти, скажіть мені, чим ви неповторні? (Відповіді дітей)

А чи можна це означення застосувати до героїв нашого твору? (Так, Митько та Сергій неповторні) Саме їхню неповторність ми будемо доводити на сьогоднішньому уроці.

2. Робота з епіграфом

Як ми з вами уже знаємо Митько та Сергій справжні друзі, щасливі, веселі. Не даремно Всеволод Нестайко говорив: «Святе це діло – дружба. Той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий».

ІІ Актуалізація знань, умінь і навичок

3. Репродуктивна бесіда

а) назвіть головних героїв повісті;

б) що нам відомо про них?

в) які деталі твору вказують на те, що вони романтики?

г) що вам здалося смішним у поведінці героїв і чому саме?

4. Літературна гра «Так - Ні»

1.Хлопці взяли у бабусі енциклопедію і почали шукати в ній відомості про таємничу химеру лісового озера. (Ні)

2. Митько прочитав Сергієві про страшних драконів з острова Комодо. (Так)

3. Хохуля – дивний за походженням вид тварин третинного періоду, що збереглися до наших днів. (Так)

4. Сергій висунув сміливу наукову гіпотезу про давнього звіра. (Ні)

5. Митько сказав, що назва села Юрківка походить від юрського періоду. (Так)

6. На березі озера діти знайшли ріжки та ніжки козеняти, якого з'їло чудовисько. (Ні)

7. Хлопці вирішили зробити приманку для звіра й завели у ліс корову. (Ні)

8. Сергій і Митько посварилися, побилися через те, що не вирішили, хто буде копати яму. (Ні)

9. Сергій знайшов сандалю туриста чи дослідника, який загинув біля озера. (Так)

10. Прив'язана курка кричала так, що до неї позбігалися всі лісові звірі. (Ні)

11. У викопану яму потрапило чудовисько з лісового озера. (Ні)

12. Дідусь Трохим здогадався, хто викопав яму і взяв із села курку. (Так)

Ключ: 1 – Ні; 2 – Так; 3 – Так; 4 – Ні; 5 – Так; 6 – Ні; 7 – Ні; 8 – Ні;

9 – Так; 10 – Ні; 11 –Ні; 12 – Так.

ІІІ Формування нових знань

5. Робота в парах

Ситуативне творче завдання. Інтерв'ю з літературним персонажем (Митьком, Сергієм, Бабусею, Васею-велосипедистом, учителькою біології, дядьком Трохимом). (Діти ставлять учню, який грає роль літ. персонажа запитання за змістом тексту).

Резервні запитання:

- Яке завдання ви виконували минулого літа? (збирали гербарій).

- Чи було вам страшно ночувати в курені на березі озера, адже Митькозавр вас намагався налякати?

- Чи думали ви, що читати книжки про доісторичних істот – таке цікаве заняття?

- Як ви діяли, намагаючись упіймати Митькозавра?

- Як ви ставитеся до того, що на вашу честь названо цю неіснуючу істоту?

- Що плануєте робити наступного літа?

6. Робота в групах

Складання досьє (пояснити значення слова ) героїв за планом:

а) ім'я;

б) місце проживання;

в) освіта;

г) сім'я;

д) улюблені заняття;

е) висновки про характер.

1-ша група – на Митька.

2-га група – на Сергія.

План характеристики образів

1) Дмитро Омельчук і Сергій Стеценко – звичайні школярі-шестикласники.

2) Риси характеру хлопців:

а) чемність і доброта;

б) мужність і винахідливість;

в) повага до батьків і людей похилого віку;

г) наполегливість і довіра;

д) на зло відповідають добром.

3) Здібності героїв:

а) любов до книги;

б) прагнення пізнати багато цікавого;

в) надання допомоги тому, хто її потребує;

г) вміння орієнтуватися у природному довкіллі;

д) мрія про славу.

4) Дослідження хлопців не були марними.

5) Значення образів Сергія і Митька для сучасного школяра.

7. Робота з підручником

Дібрати цитати для характеристики персонажів.

8. Прийом «Міркування»

- Хто для вас є найкращим другом? Чи хотіли б ви мати таких друзів, як герої нашого твору?

9. Диспут «Хто є справжнім другом?»

Укладання пам'ятки «Справжній друг – це…» (з відповідей дітей):

- хто ніколи не зрадить;

- хто завжди прийде на допомогу;

- хто вміє прощати образу;

- хто сам ніколи не скривдить;

- хто вміє дякувати за добро;

- хто робить іншого щасливим;

- хто вміє сприймати тебе таким, яким ти є.

Диспут - різновид дискусії, публічне обговорення тієї чи іншої важливої для присутніх проблеми, яке, як правило, завчасно готується і пов'язане з реальним життям, власним досвідом учасників.

Алгоритм проведення диспуту:

1. Кожен має право висловити свою думку. Якщо у тебе є що сказати слухачам, нехай вони дізнаються про це.

2. Говори, що думаєш, думай, що говориш! Висловлюйся ясно і чітко. Чи не стверджуй того, в чому не розібрався сам.

3. Постарайся, як можна більш переконливо викласти свою точку зору.

4. Спирайся тільки на достовірні факти.

5. Не повторюй того, що до тебе було сказано.

6. Поважай чужу думку. Постарайся зрозуміти його. Умій вислухати точку зору, з якою не згоден. Будь витриманим. Не перебивай виступаючого. Не давай особистісних оцінок. Правоту доводь доводами, а не криком. Намагайся не нав'язувати своєї думки.

7. Якщо доведено помилковість твоїй позиції, май мужність визнати свою неправоту.

8. Нехай головним підсумком диспуту стане твоє просування по нелегкому шляху осягнення істини.

V Підсумок уроку

Слово вчителя. Сьогодні ви попрацювали на славу, а головне – збагнули , що найголовніше в стосунках – це довіра, взаємодопомога, вірність, безкорисливість… А одним словом це – дружба. Звернення до епіграфа: «Святе це діло – дружба. Той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий».

Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у наших героїв, щоб кожен із вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.

VІ Оцінювання

VІІ Домашнє завдання

Скласти анкети головних героїв. Намалювати малюнки з образами хлопчиків.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду