Урок: Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки…». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті

07 листопада, 2016 0

Мета: ознайомити учнів із новими пригодами героїв повісті, допомогти розкрити характери героїв, мотиви їхніх учинків у різних ситуаціях; розвивати кругозір, образне й логічне мислення, уміння виразно читати, виокремлювати ключові епізоди, коментувати їх, характеризувати героїв; виховувати наполегливість у досягненні мети, допитливість, прагнення до пізнання та освоєння світу.

Тип уроку: комбінований.

Методи й прийоми: слово вчителя, літературний диктант, евристична бесіда, виразне читання, спостереження над текстом, словникова робота, завдання творчо-дослідницького характеру, розгадування кросворду.

ТЛ: пригодницько-романтична повість, головні й другорядні герої, засоби комічного.

Міжпредметні

зв'язки: зоологія.

Обладнання: літературний диктант «Продовжте речення», кросворд.

Література до уроку:

1. Українська література: підруч. для загальноосвіт. навч. закладів 6 кл. /

Л. Т. Коваленко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 140 С.

2. Месевря О. Вивчаємо літературу цікаво (матеріали для уроків укр. літ 6 клас)

Хід уроку

І Актуалізація знань, умінь і навичок

1. Перевірка домашнього завдання (переказування цікавих епізодів повісті).

2. Евристична бесіда

- Чому ви вибрали цей епізод повісті? - Чи усім він сподобався? Чим?

3. Літературний диктант «Продовжте речення»

1. Діти, про яких ідеться в повісті, закінчували клас… (5)

2. За літо вчителька біології запропонувала дітям зібрати… (колекцію комах)

3. Село, де жила бабуся Митька, називалося… (Юрківка)

4. Вася-велосипедист назвав Сергія й Митька… (юними

лівінгстонами)

5. Бабуся на повідомлення хлопців, що вони житимуть у лісі біля озера… (не заперечила й слова)

6. Василь вирішив помиритися з хлопцями й приніс їм у подарунок… (бурштиновий камінь)

7. Василь на доказ існування таємничої істоти в озері показав хлопцям… (подряпини на сосні, підриті кореневища)

8. Вася згадував про чудовисько… (лох-несс)

9. Бурштин – це… (закам'яніла смола дерев)

10. Діти біля озера жили у відбудованому ними… (курені)

11. Кого хлопчики зустріли, коли вперше прийшли до озера… (Василя)

12. Найбільше в характерах друзів виявилися такі риси, як… (допитливість, сміливість, прагнення до пригод, відкриттів)

Взаємоперевірка учнями роботи.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

4. Слово вчителя

Наше життя цікаве й розмаїте, багате на пригоди, зустрічі, приємні враження. Але ми цього дуже часто не помічаємо, бо завжди кудись поспішаємо, намагаємося якомога швидше відчути себе дорослими, а коли стаємо ними, то жалкуємо, що вже нічого не можна повернути. Час безупинно летить уперед. І тільки письменники уміють багато чого підмічати й розповідати про дитинство на сторінках своїх творів. Отож, сьогодні я пропоную вам здійснити подорож до чарівної країни дитинства, яку ми знайдемо на сторінках прекрасного твору відомого українського автора.

ІІІ Формування нових знань

5. Виразне читання розділів V-VII учнями (ланцюжком, в особах)

6. Словникова робота (проводиться за запитаннями учнів)

7. Спостереження над текстом. Евристична бесіда

- Які почуття оволоділи Сергієм, коли він уночі вартував чудовисько? (Хлопці вартували по черзі)

- Про що цікаве й незвичайне ми дізналися з книжок разом із хлопцями? (Зоологія – наука про весь тваринний світ)

- Як проявився характер друзів в епізоді, коли вони думали, як назвати відкритого й дослідженого ними чудовиська? (Справжні друзі. «- Ти знаєш, що я придумав? Назвати оцього от, котрий тут живе, Митькозавром. На твою честь.

- От здорово! А чому саме на мою? Адже ми з тобою разом працюємо.

- Але ж головний у нашій експедиції – ти.

- Е, ні, я не згоден. Хай буде… Скажімо, митькозавр Стеценка із Юрківки»)

8. Завдання аналітичного характеру

1) Перекажіть найсмішніші епізоди повісті. 2) Дайте відповідь на запитання: «Поясніть значення розділу 7 «Операція «курка» провалюється разом із дідом Трохимом»». (Зверніть увагу на гру слів у заголовку: операція провалюється в переносному значенні – не вдається; дід Трохим провалюється в прямому значенні – у яму, вириту хлопцями для чудовиська).

ІV Застосування знань, формування умінь

9. Завдання творчо-дослідницького характеру

Розкажіть про стосунки хлопців із вчителями, рідними, друзями. Як дорослі ставилися до пошуків, досліджень хлопців? А як би поставилися ваші батьки, родичі до подібних «експериментів»? (Бабуся: «Ну й онучки ж у мене. Тихі, сумирні, слухняні, посидючі. А книжки як люблять! Чого батьки на них жаліються – не розумію»)

10. Розгадування кросворду «Головні та другорядні герої повісті»

V Підсумок уроку

11. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

- До досліджень хлопців я ставлюсь…

Із захопленням Байдуже З іронією

- Обгрунтуйте свою думку!

VІ Оцінювання

VІІ Домашнє завдання

Опрацювати ІХ розділ; підготувати інсценізацію уривка порятунок Василя (розігрування діалогу між хлопцями).

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду