Урок: В. Нестайко – відомий у світі дитячий письменник. Захоплюючий пригодницький сюжет твору «Тореадори з Васюківки» (6 клас)

06 листопада, 2016 0
Урок: В. Нестайко – відомий у світі дитячий письменник. Захоплюючий пригодницький сюжет твору  «Тореадори з Васюківки» (6 клас)

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В.Нестайка; розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу з використанням інтерактивних елементів.

Обладнання: портрет автора, підручники, магнітофон, диски з класичною музикою.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, сьогодні у нас урок за повістю

Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», на якому ми згадаємо найцікавіші сторінки твору, будемо розвивати вміння і навички переказування, коментування подій та вчинків героїв, вчитимемося аргументувати свою думку. Я бажаю вам отримати задоволення від уроку. Вірю, що кожен запам'ятає щось із сьогоднішньої розмови і обов'язково використає отримані знання і вміння у житті.

Уміння спілкуватися з людьми, правильно формулювати запитання, тобто комунікативну функцію, ми з вами намагалися удосконалити, провівши своєрідне соціологічне опитування у стінах рідної школи. Ви запитали в учнів і вчителів, чи відомо їм, хто такі «тореадори». Будь ласка, оприлюдніть результати своєї роботи.

(Діти оголошують, хто такі тореадори і результати у відсотках)

Дякую за роботу. Але пам'ятайте, що тепер ви повинні розповісти тим, хто не знав, про тореадорів.

III. Актуалізація опорних знань.

а)

Перевірка домашнього завдання.

-А зараз перевіримо домашнє завдання. Дві учениці підготували повідомлення про життєвий і творчий шлях Всеволода Нестайка.

б) Теорія літератури.

- З теми уроку ми бачимо, що твір «Тореадори з Васюківки» є пригодницьким, тому зараз ви запишете визначення з теорії літератури в зошити з теорії (стор. 197 у підручнику)

- Вдома ви повинні були прочитати повість «Тореадори з Васюківки», а також підготувати прислів'я про дружбу, але це завдання ви оголосите пізніше.

б) Вікторина «Так чи ні».

- Відкрийте робочі зошити, запишіть число, тему уроку і приготуйтесь до вікторини «Так чи ні».

Вікторина «Так чи ні»

Хлопці хотіли прорити метро під клунею. (Ні, під свинарником)

За проїзд у метро хлопці збиралися брати п'ять копійок з учительки української мови. (Ні, математики)

Дідусь у покарання примусив хлопців закопувати метро назад. (Так)

Зробити підводний човен хлопці вирішили з плоскодонки. (Так)

Щоб витягти цуценя з криниці, хлопці принесли мотузку з дому. (Ні, відв'язали козу)

Кандидатура корови Маньки не підійшла на тореадорський бій, бо вона була з одним рогом. (Так)

Хлопці шукали порятунку від Контрибуції в калабані. (Так)

Павлусь дружив з Явою ще з першого класу. (Ні, з 4)

Сестра Яви не вимовляла літеру «Л». (Ні, «Р»)

До Яви під час хвороби прийша медичка. (Так)

Ява з Яришкою найчастіше сварилися через велосипед. (Так)

Думаючи, що вмирає, Ява подарував Яришці свій магнітофон. (Ні)

(Учні ставлять + або – на позначення правильного та хибного твердження, потім виконують взаємоперевірку за поданим ключем).

IV. Сприйняття та узагальнення навчального матеріалу.

1. Робота над змістом твору.

Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостійність у їх вирішенні.

2. Робота в групах.

Я бачу,що у змісті повісті ви орієнтуєтеся, тому попрошу вас, на основі опрацьованого матеріалу, довести, що ця повість пригодницька і визначити її головну думку. Зробимо ми це у групах. Будь ласка, об'єднайтеся у групи і отримайте завдання.

1 група

(Доведіть, що повість пригодницька)

Пригодницька тому, що тут описано багато пригод і незвичайних подій

2 група

(Визначте головну думку повісті)

Саме з дитинства формується людське «я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри.

3. «Гронування»

Ми знаємо, що всі персонажі художнього твору поділяються на головних і другорядних. Пригадаймо, хто ж головні герої повісті?

(Відповіді дітей)

А які вони? Запишімо на дошці те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку не красить підлітка.

+ ПАВЛУСЬ ―

ЯВА

+ доброта і чуйність, справедливість, винахідливість, гумористи, здатні на вигадку;

- бешкетники, завдають клопотів оточуючим, зневажливо ставляться до навчання

Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами. Та й як не сміятися, адже Всеволод Нестайко – майстер гумористичної прози.

4. Визначення засобів творення комічного.

Подумайте, будь ласка, і скажіть, за допомогою чого автор досягає того, що читаючи повість «Тореадори з Васюківки», ми не можемо стримати сміх.

(Діти називають художні засоби)

Нам'яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепилося те ім'я до нього, як реп'ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова.

5. «Хвилинка мудрості»

- Поясніть, будь ласка, народне прислів'я: «Кожна пригода – до мужності дорога».

(Учні пояснюють прислів'я)

Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба. А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?

Вони були гарними друзями?

6. Зачитування прислів'їв про дружбу.

7. Творча робота. Підбір музичного оформлення.

- Пропоную вам прослухати декілька уривків з класичних творів і спробувати визначити уривок, який найбільше підходить до кориди, влаштованої хлопчиками.

(Учні слухають уривки музичних композицій, добираючи найбільш вдалу)

V. Підведення підсумків.

Дякую всім за роботу і пропоную закінчити речення:

Мікрофон: «Яким я уявляю справжнього справжнього тореадора..?»

- Дякую, сподіваюся, всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.

VІ. Домашнє завдання. Дослідницьке завдання – дізнатися у батьків про їх дитинство і ті пригоди, які з ними траплялися (розповідь-конкурс).

VІІ. Оцінювання.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду