Урок: Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Вічна тема любовного трикутника» в новітній інтерпретації. «Три зозулі з поклоном». (11 клас)

06 листопада, 2016 0
Урок: Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Вічна тема любовного трикутника» в новітній інтерпретації. «Три зозулі з поклоном». (11 клас)
Мета: розширити уявлення школярів про творчу спадщину українського письменника Г. Тютюнника, повторити поняття «новела», розкрити ідейно-тематичний зміст новели «Три зозулі з поклоном»; розвивати вміння вести спостереження, характеризувати персонажів твору, робити висновки, формувати дослідницькі навички школярів; виховувати у старшокласників почуття власної гідності, толерантності.

Тип уроку: урок аналізу художнього твору.

Методи й прийоми: поетична хвилинка, слово вчителя, евристична, репродуктивна бесіда, словникова робота, коментар вчителя, повідомлення учнів, виразне читання учнями, творче завдання, робота в парах, робота в мікрогрупах, усний переказ епізоду, рольова гра, прийом «Незакінчене

речення», складання плану до твору, робота з текстом (виразне читання в особах, усний переказ епізоду).

ТЛ: новела, інтерпретація

Міжпредметні зв'язки: світова література.

Обладнання: літературознавчий словник-довідник.

Література до уроку:

1. Літературознавчий словник-довідник. – К, 2007. – С. 509, 527.

Хід уроку

Є вічна загадка любові

Г. Тютюнник

І Мотивація навчальної діяльності

1. Поетична хвилинка

Я вас любив, німуючи, то словом

і вірив сліпо та тривожно знов,

а ви боялися, щоб випадково

не виявив при людях я любов.

Я вас любив, побожний, то злорікий,

ви ж обминали, боячись, мене,

і через те прощайте вже навіки,

і хоч тепер вас серце обмине.

Але коли у липні під каштаном

побачите потоптану траву

і думка займеться в душі неждано,

що я ще, нещасливий, десь живу,

підіте

в церкву для такого часу,

зідхаючи полегшено грудьми,

що зворушили в себе тільки рясу

за серце самотинне між людьми!..

Тодось Осьмачка

2. Слово вчителя

Сьогодні на уроці прозвучало поетичне слово, бо саме воно найбільше торкається струн людської душі. Поет доносить до нас почуття ліричного героя.

3. Бесіда евристична

- Що відчуває герой?

- Яке його кохання? У чому проявляється трагізм життєвої ситуації?

- Чому, на вашу думку, прозвучала саме така поезія?

ІІ Актуалізація знань, умінь і навичок

1. Репродуктивна бесіда. Повторення відомостей про життєвий та творчий шлях Г. Тютюнника:

- Що ви пам'ятаєте про життєвий та творчий шлях Г. Тютюнника?

- Чи можна вважати письменника щасливою людиною?

- Хто долучив Григора до написання художніх творів рідною мовою?

- Назвіть девіз життя Тютюнника.

- Які художні твори читали в молодших та середніх класах? Назвіть головних героїв.

2. Повторення відомостей про «новелу». Словникова робота (робота у зошитах)

Новела – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв'язка.

Відомими майстрами цього жанру в світовій літературі були Д. Бокаччо,

Е. А. По, В. Ірвінг, П. Меріме, Н. Готорн, І. Бунін, Гі де Мопассан, В. Стефаник, Г. Тютюнник.

ІІІ Формування нових знань і способів дії

1. Слово вчителя

Тема кохання не тільки в українському мистецтві, але й у світовому належить до «вічних» тем. Кожен митець прагне розкрити таємницю цього сокровенного почуття та не всім під силу це зробити. В гармонії перебувають два люблячих серця, але ж буває, що й третє хоче для себе краплиночку щастя. Ось так і виникає «любовний трикутник». Спробуйте описати душевні муки чоловіка чи жінки, котрим відмовлено у взаємності. А якщо це не лірика, а проза, наприклад, новела?

Проте знайшовся такий мудрець, котрий найтаємничіше, найінтимніше описав так, наче пісню проспівав. З тугою у серці показав людську душу у її стражданні, надії, любові. Завдячуємо ми саме Григору Тютюннику за його талант в інтерпретації «вічної» теми «любовного трикутника».

2. Словникова робота (робота у зошитах)

Інтерпретація – власна версія ідеї та змісту тексту з урахуванням його художньо-естетичних параметрів.

3. Повідомлення учня

Історія написання новели

Григір Тютюнник у 1976 році перебував в Ірпінському будинку творчості. Одного разу тут виступав сліпий бандурист. Багато старовинних народних пісень прозвучало у його виконанні, але одна пісня Григора вразила найбільше – це «Летіла зозуля через мою хату…» У душі Григора наче спомини виринули і обснували, тому що співалось про вічне людське страждання. Він рвучко піднявся і побіг в свою кімнату. Про цей випадок розказувало багато очевидців. Ось так з'явилась на світі новела «Три зозулі з поклоном»

4. Виразне читання новели учнями (читання в особах)

5. Обговорення прочитаного. Евристична бесіда

- Як ви розумієте епіграф до новели? (У епіграфі мова йде про неземні почуття. Автор вказує на найвище, найпрекрасніше людське почуття – кохання)

- Хто оповідач? (Син-студент, що приїхав на канікули додому до матері)

- У чому полягає автобіографічність твору? (Головного героя звати Михайлом. Так називався і батько Григора Тютюнника. Восени 1937 року його заарештували і відправили до Сибіру, де він і загинув. І, дійсно, в житті батька письменника була жінка, яка його дуже кохала, але Михайло не зрадив власне сімейне щастя)

6. Робота в мікрогрупах. Усний переказ епізоду (робота з текстом):

А) зустріч з батьковими соснами;

Б) розмова Марфи з листоношею;

В) «серце в усіх не однакове»;

Г) посиденьки;

Д) останній лист від тата.

7. Творче завдання. Повторення понять «експозиція», «зав'язка», «розвиток дії», «кульмінація», «розв'язка».

- Визначення сюжету новели.

Експозиція – опис приїзду сина-студента додому.

Зав'язка – зустріч з Марфою Ярковою.

Розвиток дії – розповідь матері про інтимні почуття свої, батькові, Марфині.

Кульмінація – останній лист від тата.

Розв'язка – загибель батька.

8. Творче завдання «Спостереження за поведінкою героїв»

- Як поводять себе герої в епізоді Посиденьки?

9. Рольова гра

- Спробуйте розповісти про:

А) Михайла від імені Марфи;

Б) Софію від імені Михайла;

В) Марфу від імені Софії.

10. Прийом «Незакінчене речення»

Умова: обов'язково прокоментуйте свій вибір.

Був(ла) б я артистом(кою) обов'язково зіграв(ла) роль…

ІV Застосування знань, формування умінь

1. Евристична бесіда:

- Чому, на вашу думку, герої опинилися у «любовному трикутнику»? (Так склалася доля, що на життєвій дорозі зустрілося двоє порядних, чесних людей)

- Михайла кохали дві жінки. Чи можна стверджувати, що він був щасливим? (Михайло був щасливим з дружиною і сином. Коли дізнався про почуття Марфи, став зажуреним, боявся завдати болю дружині і Марфі)

- Чи борються герої за своє щастя? (Ні, вони не борються за свої почуття. Люблять і страждають. Сприймають все так, як є)

2. Творче завдання «Змоделюй ситуацію» (робота у зошитах)

- Створіть таку модель стосунків наших героїв, у яких вони б страждали менше.

V Підсумок уроку

Сьогодні на уроці мова йшла про Доброту, Самовідданість і Милосердя людської душі у найрізноманітніших проявах. Ці ідеали сповідував Тютюнник у своїй творчості. Нам потрібно учитися жити та давати оцінку складним людським стосункам із позиції толерантності, бо тільки такі стосунки роблять нас Людьми. До цього нас закликають герої Тютюнника.

VІ Оцінювання

VІІ Домашнє завдання

Підготувати усне повідомлення «Образ-символ у новелі», дібрати цитати до характеристики художніх образів Марфи, Михайла, Софії. Скласти план до твору.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду