Урок: Григір Тютюнник. Цікавий епізод з дитинства письменника. Повість «Климко» (7 клас)

06 листопада, 2016 0
Урок: Григір Тютюнник. Цікавий епізод з дитинства письменника. Повість «Климко» (7 клас)

Мета: розширити знання учнів про творчий доробок українського письменника Григора Тютюнника; повторити поняття «повість»; розвивати усне зв'язне мовлення; формувати дослідницькі навички школярів; виховувати доброту, людяність, чесність.

Тип уроку: урок-дослідження.

Методи й прийоми: слово вчителя, репродуктивна бесіда, словникова робота, робота в групах (проектна робота), проблемне запитання, вибіркове читання, прийом «Незакінчене речення», уточнююче запитання, творче завдання (колористика повісті), робота із текстом, робота у зошитах.

Міжпредметні зв'язки:

ТЛ: повість.

Обладнання: літературознавчий словник-довідник, портрет Г. Тютюнника, виставка творів.

Література

до уроку:

1. Літературознавчий словник-довідник. – К, 2007. – С. 509, 527.

2. Тютюнник Г. Автобіографія. Українське слово. – К, 1994. – Т. 3. – С. 240.

Хід уроку

Ідеалом для мене завжди були

доброта, самовідданість і милосердя

людської душі.

Григір Тютюнник

І Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Доля випробовує людину, загартовує або спопеляє її душу. Не кожен з нас може бути переможцем у боротьбі зі злом. Не так легко долати гострі й пекучі тернини – людські заздрощі, злостивість, осуд. Але він зумів навіть ціною власного життя кинути виклик тоталітарному режиму і досягнув вершин усенародного та суспільного визнання, тому що був борцем-правдолюбом.

Це – український письменник Григір Тютюнник. Сьогодні ми продовжимо знайомство із його доробком.

ІІ Актуалізація знань, умінь і навичок

1.

Бесіда репродуктивна

- Що ви знаєте про дитячі роки Григора Тютюнника? (Григір Тютюнник родом з Полтавщини, народився в селі Шилівка. Зазнав тяжких поневірянь: пережив голод, смерть батька, лихоліття війни)

- Як опинився в донецькому краї? (Після арешту батька проживав у родині дядька Филимона Васильовича. Під час війни два тижні пішки йшов з Донеччини на Полтавщину, рятувався від голоду)

- Яку істину обстоював письменник в оповіданні «Дивак»? (Бережи все навколо себе, примножуй на благо собі і людям, тоді і щастя зазнаєш. На чужому нещасті нема й свого щастя)

- Якими чеснотами наділив автор свого героя Олеся? (Олесь був добрим, скромним, чуйним, дбав не тільки про себе, а й про всіх: «буде в людей – буде і в нас». Він не тільки любив природу, але й розумів її)

2. Повторення поняття «повість»

Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним

сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.

3. Робота з епіграфом

- Епіграфом до нашого уроку стали слова Григора Тютюнника про ідеал людських чеснот. Поясніть, як ви їх розумієте. (Письменник цінував у людях доброту, самовідданість, милосердя. Ось цей ідеал людської душі пропагував через вчинки своїх героїв)

ІІІ Формування нових знань і способів дії

1. Робота в групах «Спільний проект»

Клас поділяється на 4 робочі групи та групу експертів. Кожна група отримує завдання (однакове для всіх) та інформаційний пакет. По завершенні роботи представник від кожної робочої групи підбиває підсумки, тобто інформацію. Група експертів доповнює відповіді і робить підсумки, які слід записати в зошити (робота у зошитах).

- Хто надихнув Г. Тютюнника до перших літературних одкровень?

Любителі творчості

Так склалося, що спочатку Григір Тютюнник написав у 1961 році своє перше оповідання «В сутінках» російською мовою. Його поводирем, рецензентом у царині художнього слова був старший брат Григорій (за паспортом – Єгор). Саме у той час він визнаний письменник, підштовхує молодшого брата звернутися до рідного слова, навчає сумлінно працювати над кожним реченням, викидаючи зайве. «Ось ти пишеш по-російськи… Ну що ж, як воно вже склалося, пиши. Тільки знай, братику, мова – душа народу. Як же ти писатимеш про українців не їхньою мовою? Ти обов'язково зайдеш у тупик і потупцюєш назад, шкодуючи, що змарнував стільки часу. Тоді згадаєш

мене!..» - так палко переконував Григорій долучитися до мови свого народу.

Після його смерті в українській літературі з'явилася нова постать – письменник Григір Тютюнник, котрий примкнув до рідної мови. Брати Тютюнники усвідомили своє національне покликання.

- Які теми прослідковуються у творчій спадщині письменника? Які державні нагороди присуджувалися?

Літературознавці

Григір Тютюнник – письменник для всіх. Його твори охоче читають як діти, так і дорослі. Чому? Актуальність тем, котрі висвічував автор у своїй творчості, залишилася незмінною і донині: він досліджував

- складні людські взаємини (оповідання «Кізонька», «Зав'язь», «Проти місяця», «Тайна вечеря», «В сутінках», повість «Облога», новела «Три зозулі з поклоном»);

- стосунки батьків і дітей (оповідання «Син приїхав», «Іван Срібний»);

- знекорінення української людності, виїзд молоді з села (оповідання «Оддавали Катрю»);

- скаліченість, покрученість національної вдачі (оповідання «Поминали Маркіяна»);

- робітничий побут і праця (оповідання «День мій суботній»);

- поневіряння дітей-сиріт часів війни та в післявоєнний період, товариство і дружбу (повісті «Климко», «Облога», «Вогник далеко в степу»);

- світ людини і природи (оповідання «Лісова сторожка», «Біла мара», «Бушля», «Ласочка», казки «Степова казка», «Громовик»);

- виклик неординарної особистості рутинному оточенню (оповідання «Дивак», «Бовкун», «Вуточка», «М'який», «Дикий», «Грамотний», «Нюра»).

Об'єктом творчості Г. Тютюнника була Людина. Володіючи рідкісним талантом бачити, чути, розуміючи іншого письменник відтворив художні образи відповідно до людської сутності. «Мила моя Людино, ніколи е скажу про тебе чорного слова. Іноді я відчуваю людину, як рана – сіль», - говорив Тютюнник.

Лише 14 років тривала літературна діяльність Григора, та встиг він немало, щоб стати класиком української літератури. У 1980 р. повість «Вогник далеко в степу» та «Климко» Г. Тютюннику була присуджена Державна премія ім. Лесі Українки , а в березні1989 р. творчість Тютюнника вшановано премією ім. Тараса Шевченка посмертно.

- Що покладено в основу повісті «Климко»? Прокоментуйте уривок із «Автобіографії» письменника.

Біографи

В основу повісті «Климко» покладено епізод із власного життя Тютюнника.

З шестирічного віку Григір перебував на Донбасі у вчительській родині свого дядька Филимона Васильовича. Але через 3 роки почалася війна,а з нею прийшов голод. Дядька відправили на фронт. Коли читаєш спомини письменника, уявляєш гіркоту поневірянь усіх сиріт. Розумієш, що війна своїм крилом торкаєшся не тільки дорослих, вона важким тягарем опускається на плечі беззахисних та безпорадних:

«…Я був старцем в повному розумінні цього слова… Я їв тоді картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину… Люди, дивлячись на змучену тітку й нас, голодних дітей, порадили мені податися всьому сімейству. Я так і зробив. Ішов пішки, маючи за плечима одинадцять років, три класи і порожню торбинку… Почав старцювати. Першого разу просити було неймовірно важко, соромно, відбирало язик і в грудях терпло, далі трохи звик. Ішов рівно два тижні…»

Коли Г. Тютюнник працював над повістю «Климко», він пригадав своє скалічене війною дитинство і в поневіряннях Климка розкрив свої власні (підліток одинадцять років, його мандри тривають рівно два тижні, соромно просити милостиню, їжі нема. Єдина мета – врятування життя інших – це вияв людської самопожертви).

- Як жилося людям на окупованих територіях під час Другої світової війни? Як зображено окупацію у повісті?

Під час Другої світової війни уся територія України опинилася під владою окупаційних сил. Нові господарі диктували свої умови, встановлювали правила. Хто не погоджувався на співпрацю, того чекали шибениці, розстріли, примусове вивезення до Німеччини, концентраційні табори. Г. Тютюнник реалістично зобразив період окупації на Донбасі (облави, купівлю і продаж замінено на обмін. Пихатість переможців та поневіряння переможених вражають своєю правдивістю. Поліцаї грабують, мордують калік (розділ ІV). Серед окупантів були й такі вояки, наприклад, старий чех, котрі розуміли безглуздість війни, відірваність від власної сім'ї. Він виявив до Климка співчуття(розділ І)).

2. Вибіркове читання І розділу повісті «Климко» (робота з текстом)

3. Евристична бесіда

- Що ви дізналися про життя Климка? (Климко сирота. Живе з дядьком)

- Як йому жилося у дядька Кирила?

- Якою була найбільша радість хлопчика? (Давати на перевірку дядькові робочі зошити, а самому поратися по господарству)

- Климко згадує про казкові ночі та ночі без вогнів. На що натякає автор? (Письменник проводить порівняння між довоєнним часом та періодом війни)

- Чому після загибелі дядька залишився хлопчик жити наодинці? (Був самостійним, умів все робити сам)

- Як ви вважаєте, чи правильно вчинив Климко, прихопивши з собою подаровані старим воякою галети? (Спочатку Климко хотів з'їсти галети, але пригадав, що дядько загинув від ворожого снаряду. На його розсуд – не гоже щось брати з рук загарбника. Потім поміркував, що за них може отримати сіль і бере їх з собою у дорогу)

ІV Застосування знань, формування умінь

Прийом «Незакінчене речення»

Завдання: закінчіть речення, зробіть висновок

Для мене Григір Тютюнник – це…

V Підсумок уроку

- Що нового ви дізналися про творчий шлях Г. Тютюнника на сьогоднішньому уроці?

- Чи можна вважати ідеал письменника його життєвим кредо?

VІ Оцінювання

VІІ Домашнє завдання

Прочитати повість до кінця. Кольористика повісті (творче завдання: відтворити події у творі у кольорі).
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду