Урок: Розповідні речення. Розділові знаки в кінці розповідного речення

31 липня, 2017 0

Мета: дати учням уявлення про розповідне речення; формувати навички інтонування розповідних речень; розвивати мовлення, пам'ять, увагу учнів; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. Організаційний момент 

II. Актуалізація опорних знань 

1. Перевірка домашнього завдання (с. 90, вправа 230)

— Прочитайте речення, які ви склали зі слів кожного рядка.

— Запишіть на дошці звукові моделі слів теплі краї.

2. Робота з деформованим текстом

— Красуня зима ходить луками, лісами і полями. Пролетіла вона і над нашим містом. І вам школярам надіслала повідомлення на сніжинках. Але віхола переплутала слова. Розставте слова так, щоб вийшли речення.

Дерева, шати, білі,

одягли.

Скував, річку, мороз, міцний.

Сніговою, під, ковдрою, звірі, сплять.

Перевірка.

— Які звірі не впадають у сплячку?

3. Словникова робота

— Відгадайте загадку.

  • Влітку наїдається, а взимку висипається? (Ведмідь)


— Скільки складів у цьому слові ?

— Виконайте його звуко-буквений аналіз.

4. Каліграфічна хвилинка 

Вв ве вед мі ідь

— Запишіть каліграфічно прислів'я, поясніть його зміст.

У ведмедя десять пісень, і всі про мед.

III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з розповідними реченнями, з розділовими знаками в кінці таких речень, а також будемо вчитися вимовляти ці речення з правильною інтонацією.

IV. Вивчення нового матеріалу 

1. Пояснення вчителя 

Настав казковий вечір.

Настав казковий вечір!

— Прочитайте перше речення. Про що в ньому розповідається ?

— А щоб дізнатися, який знак ставимо в кінці цього речення, відгадайте загадку.

  • Маленька, менша від мачини,
    Ні з ким не стану на борню,
    А при читанні, коли треба,
    Й людини мову зупиню. (Крапка)
    Д. Білоус 


— То що ставимо в кінці розповідного речення ?

Висновок. Речення, в якому про щось розповідається або повідомляється, називається розповідним. У кінці розповідного речення ставиться крапка.

Цвітуть сади. Шумлять гаї.
Це речення розповідні.
Розкажуть щось тобі й мені,
І крапку ставимо в кінці.

— Прочитайте друге речення. Про що говориться в другому реченні? (Настав казковий вечір!)

— Чим відрізняється друге речення від першого? (Розділовими знаками.)

— Що стоїть у кінці другого речення? (Знак оклику.)

Висновок. Якщо розповідне речення вимовляється з особливим почуттям, із захопленням, радістю, то в кінці такого речення ставиться знак оклику.

2. Виконання вправи 231 (с. 90)

— Прочитайте виразно текст.

— Із скількох речень складається перша строфа вірша ?

— Про що йдеться в кожному з них ?

— Як потрібно читати останнє речення? (З особливим почуттям, із захопленням.)

— Яким словом у другому реченні замінено слово сніжок?

3. Ознайомлення із правилом (с. 90)

— Яке речення називається розповідним ?

— Що ставимо в кінці розповідного речення.

— Наведіть приклади власних розповідних речень.

4. Фізкультхвилинка 

V. Узагальнення й систематизація знань (див. додаток на с. 104)

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Які речення називаються розповідними ?

— На які групи розподіляються розповідні речення за інтонацією ?

Для підбиття підсумку діти обирають одне з речень:

  • Я задоволений, але...
  • Я дізнався...
  • Я не задоволений, тому що...
  • У мене гарний настрій, тому що...


VII. Домашнє завдання 

С. 91, вправа 234; вивчити правила (с. 90–91).

Додаток до уроку

1. Ознайомлення з окличними реченнями. Виконання тренувальної вправа 232 (с. 90)

— Розкажіть, про що говориться в другій строфі вірша Олеся Лупія (вправа 231).

— Скільки речень у цій строфі?

— Який розділовий знак стоїть у кінці кожного речення?

— З якою інтонацією треба читати речення другої строфи.

Аналіз правила (с. 91)

— Спишіть останнє речення вірша.

— Яким словом можна замінити вираз рідна земля? (Батьківщина, Україна, Вітчизна)

2. Гра «Знайди “Зайве” слово» 

Морква, картопля, огірок, яблуко, буряк, помідор.

— Яке слово «зайве»? чому?

— Чи можна назвати цю групу слів реченням? чому?

— Об'єднайте ці слова так, щоб утворилося речення. Запишіть його.

(Морква, картопля, огірок, буряк, помідор — це овочі.)

3. Виконання вправи 233 (с. 91)

— Прочитайте виразно вірш.

— Що таке Карпати? Хто відпочивав у Карпатах?

— Як ви гадаєте, чому Карпати називають легенями України?

— Поясніть розділові знаки в кінці речень.

— Спишіть вірш, дотримуючись розділових знаків.

— Яким виразом можна замінити слово тихо? (Ні звуку не чуть.)

— Виконайте звуко-буквений аналіз слова сяє.

4. Розвиток мовлення 

Учитель пропонує учням розглянути картину зимового пейзажу.

— Складіть і запишіть два розповідні речення про природу взимку.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду