Урок: Закріплення знань про будову тексту. Складання тексту за початком і кінцівкою на основі ілюстрації

31 липня, 2017 0

Мета: закріпити знання учнів про будову тексту, його складові частини; навчати спостерігати за роллю абзаців у тексті, переказувати діалогічний текст за особами; складати текст за початком і кінцівкою; розвивати мовлення учнів; виховувати почуття чесності, бажання допомагати літнім людям.

Хід уроку

I. Організаційний момент 

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (с. 83, вправа 215)

— Прочитайте речення, в кінці яких стоїть знак питання.

— Прочитайте речення, в кінці яких стоїть знак оклику.

— Як можна перенести слова візьму, булькне?

— Чому в дідуся був сумний настрій? Які речення це пояснюють?

2. Фронтальне опитування

Що таке текст? З яких частин він складається?

— Як слід писати кожну частину тексту?

3. Гра «Зроби висновок» 

Учитель читає речення, а діти визначають, до якої частини тексту вони належать.

— Спробуйте за прочитаними частинами зробити висновок — про що йтиметься в тексті далі.

  • Це побачив Василько. Він узяв пташку додому. Доглядав її і годував. Скоро крило зажило. (Це основна частина.)


— Придумайте зачин і кінцівку тексту.

  • Улітку Оксанка з подружками часто ходила в ліс по гриби та ягоди. Одного разу... (Це зачин.)


— Як ви гадаєте, що було далі?

  • Бабуся подякувала дітям і пригостила їх горішками. (Це кінцівка.)


— За що могла подякувати бабуся дітям?

III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми продовжимо працювати над текстами. Поговоримо про роль абзаців у тексті. Будемо вчитися переказувати текст за особами; складати текст за початком і кінцівкою.

IV. Закріплення знань

1. Виконання вправи 216 (с. 83)

1) Читання уривка казки вчителем, передача голосом розмови двох білочок та слів лисички.

2) Читання уривка казки учнями.

3) Робота над основною частиною тексту; читання за особами.

4) Переказування казки в особах.

— Доберіть до казки заголовок і початок.

— Чому лисичці вдалося перехитрити білочок?

— Який висновок повинні зробити для себе обидві білочки?

— Чого навчає ця казка?

5) Самостійна робота.

— Запишіть початок казки в зошити.

Зразок. Під великим старим горіхом сперечалися дві білочки.

2. Розвиток мовлення. Складання тексту за початком і кінцівкою на основі ілюстрації (с. 84, вправа 217)

— Прочитайте початок розповіді. Про що ви дізналися?

— Чи можна зрозуміти, про що йтиметься в тексті далі?

— Прочитайте кінцівку. Про що в ній ідеться?

— Яка частина тексту відсутня?

— Складіть її за малюнком на с. 87 підручника.

— Спишіть кінцівку розповіді.

— А як ви ставитеся до літніх людей?

3. Фізкультхвилинка

4. Робота з дидактичним матеріалом (див. додаток на с. 90)

5. Читання пам'ятки з таблиці 

Пам'ятай! 

Текст можна поділити на абзаци. Абзац включає одне або декілька речень.

Ці речення зв'язані між собою за змістом. Абзаци також зв'язані між собою за змістом. Кожний абзац починається з нового рядка.

5. Цікаво знати! 

Абзац ще називають червоним рядком. є такий вислів: «Пишемо з червоного рядка». чому рядок, з якого починається абзац, називають червоним, а не білим або синім? А ось чому. У давні часи книги переписували від руки. Перед писарем стояло дві чорнильниці. У одній чорнило — чорне, а в другій — червоне. Весь текст писали чорним чорнилом, а коли починали писати нову сторінку, міняли пензлика і малювали гарний візерунок першої літери червоним кольором. червоний рядок — це означало гарний рядок.

Отже, абзац — це частина тексту від одного червоного рядка до іншого.

— Чи будь-яка частина тексту може починатися з абзацу? (Ні, тільки та, в якій є головна думка.)

6. Виконання вправи 218 (с. 84–85)

— Відгадайте загадку. Хто це? (Кіт — кит)

— Прочитайте текст. Що цікавого ви дізналися з тексту?

Робота в парах

— Поставте одне одному запитання по тексту і дайте на них відповіді.

Каліграфічна хвилинка п'я ся де п'ятдесят

— Спишіть назви чисел, які зустрілися в тексті. (Тридцять три, п'ятдесят, чотири)

Взаємоперевірка робіт.

V. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Які відкриття ви зробили для себе на уроці? З яким настроєм завершуємо наш урок?

Діти піднімають розділові знаки: ?

— не все зрозумів, потрібна допомога;

. — урок сподобався;

! — все зрозумів, було цікаво.

VI. Домашнє завдання 

С. 85, вправа 219 (1–3 завдання — усно, 4 — письмово). 

Додаток до уроку

— Прочитайте.

ОСІНЬ

Настала похмура осінь. Накрапає дрібний дощ. По небу повзуть темні хмари. Зникають мухи. Жуки ховаються під кору дерев. Вони засинають до весни. Природа готується до зустрічі зими.

— Це текст? чому? (Складається з речень, речення пов'язані за змістом, є заголовок.)

— Скільки в ньому частин? (3) Як ви дізналися? (Кожна частина починається з нового рядка.)

— Як називається перша частина тексту? Зачитайте її.

— Як називається друга частина тексту? Зачитайте її.

— Зачитайте третю частину тексту. Як вона називається?

— Скільки абзаців? (Теж 3.)

— Запишіть перший абзац. Виконайте звуко-буквений аналіз слова дощ.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду