Урок: Будова тексту. Спостереження за роллю абзаців у тексті

31 липня, 2017 0

Мета: дати учням уявлення про будову тексту, його частини; розвивати вміння виділяти в тексті зачин, основну частину, кінцівку, абзаци; розвивати мовлення учнів; поповнювати словниковий запас; виховувати бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. Організаційна частина 

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (с. 81, вправа 212)

— Поясніть, як ви розумієте записані прислів'я.

— Розкажіть свої прислів'я, загадки про книгу.

2. Гра «Слово загубилося»

— З останніх букв поданих слів утворіть нове слово.

Дід, синиця, кит, море, канал. (Дятел)

3. Робота над скоромовкою 

У дуплі у дятла дім,
Дятленятам добре в нім.

— Який

звук найчастіше повторюється? ([д])

4. Каліграфічна хвилинка 

Написання букви Дд.

— Роз'єднайте слова. Напишіть каліграфічно.

Дятелвзимкуїстьнасіннязшишок.

5. Самостійна робота 

Моделювання тексту з окремих речень

— Прочитайте речення.

Від його міцного дзьоба не сховається жодна комаха.

Дятел дуже корисний птах.

Цілий день він проводить огляд своєї ділянки.

Дятел справжній санітар лісу.

— Чи можна назвати ці речення текстом? Чому? Доведіть власну думку.

— Розташуйте речення в правильному порядку, щоб вийшов текст.

— Доберіть до тексту заголовок.

III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми будемо спостерігати за тим, як будується текст, з яких частин він складається.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

— Текст — немов будинок. Він має свій початок. Будинок починають будувати

з фундаменту. Текст починають будувати з одного чи кількох речень, що становлять його початок, або зачин. У зачині коротко повідомляється те, про що йтиметься в тексті. Далі у будинку зводять стіни, у тексті — складають основну частину. З неї ми дізнаємося про основне, головне, про що хотів повідомити автор у тексті. Будинок завершується дахом. І в текстах має бути висновок. Це кінцівка тексту.

2. Ознайомлення з правилом (с. 82)

3. Виконання вправи 213 (с. 82)

Слухання тексту учнями. Складання відповідей на запитання до тексту

— Де діти знайшли білочку?

— Яка лапка була в білочки?

— Де діти поселили звірка?

— Що сталося з лапкою згодом?

— Куди діти віднесли білочку?

— Прочитайте перше речення тексту. Як ви вважаєте, яка це частина тексту? (Зачин)

— Чи можна зрозуміти, про що йтиметься далі в тексті?

— Про що? (Про білочку)

— Про що розповідає 2-ге, 3-тє речення? Це — основна частина.

— Прочитайте кінцівку. Ці речення завершують текст, підводять до висновку.

— Отже, з яких частин складається текст?

— Доберіть заголовок до прочитаного тексту.

4. Ознайомлення з поняттям «Абзац»

— Зверніть увагу на те, що кожна частина тексту пишеться з нового рядка.

Це — абзац.

— Скільки в тексті частин? (3) Скільки буде абзаців? (Теж 3.)

— Запишіть по пам'яті зачин тексту в зошити.

5. Фізкультхвилинка 

V. Закріплення та усвідомлення вивченого матеріалу (див. додаток на с. 88)

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— З яких частин складається текст?

— Як виділяється кожна частина тексту на письмі?

VII. Домашнє завдання 

С. 83, вправа 215, вивчити правило (с. 82).

Додаток до уроку

1. Повторення складових частин тексту за схемою, намальованою на дошці


2. Виконання вправи 214 (с. 82–83

— Прочитайте текст.

— Знайдіть у ньому зачин, основну частину, кінцівку.

— Знайдіть у тексті речення, яке може бути до нього заголовком.

— Порахуйте, скільки в тексті абзаців.

Робота в парах

 — Один учень ставить запитання за змістом тексту, а інший відповідає.

3. Розвиток зв'язного мовлення. Робота над текстом «Хропунчик» за С. Брусиленко 

Пішли ми в березовий гай по опеньки. Тиша навкруги. Спокій. Тільки в золотому листі сонячні зайчики в піжмурки грають.

Коли чую — хтось хропе. Тихенько так, ніжно. Цікаво, хто це?

Підходжу обережно до куща, розгортаю листя. А там — їжачок! Ох, ти ж хропунчик! Уже зимувати вклався. Я нагорнув на нього побільше листя. Приємних тобі снів аж до весни!

— Про кого цей текст? чому автор так назвав їжачка?

— Куди пішов автор? Як називається ця частина тексту? (Зачин)

— Про кого йдеться в основній частині?

— Чим закінчилася пригода у лісі? (Це кінцівка.)

4. Диктант 

Запис зачину тексту «Хропунчик» під диктування вчителя.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду