Урок: Сила голосу і швидкість мовлення. Практичне ознайомлення зі словами звертаннями

31 липня, 2017 0

Мета: дати учням уявлення про залежність сили голосу і швидкості мовлення від мовленнєвої ситуації; розвивати вміння користуватися у своєму мовленні словами-звертаннями; володіти у процесі читання монологічних і діалогічних текстів силою голосу і темпом мовлення, наближеним до природного говоріння і спілкування; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

I. Організаційний момент 

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (с. 74, вправа 197)

— Назвіть пропущені букви в словах слон, лисиця, ведмідь.

— Усно опишіть лисицю.

— Прочитайте записані слова за алфавітом. (Виразно, ганок, дитина, завдання, олень, читання, шофер)

2. Гра «Знавці

мови» 

Клас об'єднується у групи. Кожна група отримує запитання. Після обговорення група дає відповіді на запитання. Виграє та група, яка дасть більшу кількість правильних відповідей.

Картка 1

— Яке мовлення — усне чи писемне — з'явилося раніше? (Усне)

— Що спонукало людей до створення мови? (Бажання розуміти одне одного.)

Картка 2

— Якими знаками ми користуємося, щоб записувати слова? (Буквами)

— А для чого нам потрібна мова?

Картка 3

— Які мови є спорідненими до української мови?

— Як потрібно ставитися до своєї мови?

Картка 4

— Хто володіє усним мовленням? (Той, хто вміє говорити, хто знає мову.)

— Яке значення для людини має писемне мовлення?

III. Повідомлення теми, мети уроку 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розв'язування проблемної ситуації «Від чого залежить сила нашого голосу?» 

Слухання колискової пісні «Котику сіренький» (діти підспівують).

— Як ви співали колискову пісню? Чому?

— А як ви будете розмовляти в музеї, в церкві? Обґрунтуйте свої відповіді.

— Чи завжди ви говорите тихо?

— Інколи вам хочеться покричати. Де ви можете це зробити? (На стадіоні.)

— Отже, ми розв'язали проблему. Сила голосу залежить від мовленнєвої ситуації.

2. Робота за підручником (с. 74–76)

Вправа 199

— Розгляньте малюнки. Де знаходяться діти на першому малюнку? (У бібліотеці.)

Словникова робота 

Бібліотека — установа, де збираються книги, журнали, газети для громадського користування.

— Як можна спілкуватися у бібліотеці? (Пошепки)

— Складіть і запишіть речення про те, що зображено на першому малюнку. (Петрик і Мар'янка у бібліотеці. Петрик пошепки звертається до Мар'янки.)

— Що зображено на другому малюнку?

— А як потрібно відповідати на уроці? (На уроці потрібно відповідати звичайним голосом.)

Вправа 198

Гра «Хто швидше?»

— Прочитайте скоромовку в різному темпі.

— Який звук найчастіше повторюється в скоромовці? ([з])

— Які різні приголосні звуки вимовляємо у словах заліз і злізь?

— Побудуйте звукові моделі перших двох слів і порівняйте їх.

Так ми говоримо!

— Поясніть, коли так говорять: «Строчить, як з кулемета», «Треба тягти за язик»?

3. Фізкультхвилинка 

V. Закріплення вивченого матеріалу (див. додаток на с. 60)

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Від чого залежить сила голосу і швидкість мовлення?

— Як треба розмовляти в автобусі, на стадіоні?

— За допомогою яких знаків на письмі виділяються слова-звертання?

Гра «Упіймай помилку»

— Виправте помилки.

Дмитрик (у) прочитай, будь ласка, вірш.

Олена (о) Михайлівна (о), дозвольте зайти до класу.

Україна (о)! Ти моя молитва...

VII. Домашнє завдання 

С. 76, вправа 201.

— Удома ви спробуєте уявити себе вчителем.

— Спробуйте продиктувати диктант своїм рідним. Перевірте їх помилки за підручником.

— Поміняйтеся ролями. Попросіть когось із рідних, щоб вам продиктували цей текст.


Додаток до уроку

1. Виконання вправи 200 (с. 75–76)

1) Мовчазне читання уривків казок.

— З якої казки дані рядки?

2) Добирання сили голосу під час читання уривків казок.

— Поміркуйте, де треба читати звичайним голосом, лагідно, а де — голосно, напружено.

3) Робота в парах.

— Прочитайте уривки виразно одне одному.

4) Вибіркове списування.

— Спишіть слова Півника, з якими він звертався до Котика.

2. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 76, «Учіться звертатися!»

— Як виділяється слово-звертання на письмі?

— Наведіть приклад з підручника.

3. Творчий диктант 

— Запишіть, як треба звертатися до осіб, тварин, предметів.

Сестричка, мама, Петрик, Оленка, горобчик, земля, калина.

— Складіть речення з одним зі слів-звертань.

— Перевірка виконаної роботи.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду