Урок «Однорідні члени речення зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв'язком», 8 клас

06 листопада, 2016 0
Урок «Однорідні члени речення зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв'язком», 8 клас

МЕТА. Поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати зв'язок між ними, а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості восьмикласників засобами краси природних надбань , виховувати любов і повагу до народних надбань.

Тип уроку.

Урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати. Вміти знаходити однорідні члени, аналізувати

зв'язок між ними, правильно розставляти розділові знаки у реченнях з однорідними членами,моделювати схеми речень.

ХІД УРОКУ

І. Емоційна готовність учнів. Звучить музика. Вчитель читає поезію.

Стояла я і слухала весну.

Весна мені багато говорила,

Співала пісню дзвінку, голосну,

То знов таємно-тихо шепотіла.
Вона мені співала про любов,

Про молодощі, радощі, надії.

Вона мені переспівала знов

Те, що давно мені співали мрії.

– Який настрій сворила позія Лесі Українки?


(Весняний, спокійний, ніжний, пробудження, пташиний трепет, натхненний, відчувається гармонія людини і природи, світлі мрії, очікування щастя, весняного тепла. )


– Я надіюся саме така весняна атмосфера буде панувати сьогодні на уроці.

ІІ. Цілевизначення

та мотивація. Актуалізація знань.

– Сьогодні будемо працювати з робочими картками. Вони перед вами. Підпишіть їх.

Який розділ мовознавчої науки ми вивчаємо?

Що вивчає синтаксис і пунктуація?

Стояла я і слухала весну. Це перше речення поезії, яка прозвучала. (Поезія є на картках).

Прочитайте виразно перше речення поезії. Охарактеризуйте його.

Прочитайте друге і третє речення мовчки. Чим ускладнені ці речення?

Ви здогадалися, яка тема уроку? Однорідні члени речення.

Я пропоную звернутися до робочої картки, де зазначено цілі та завдання уроку. Зазначте будь-яким знаком ті, яких бажаєте досягти.

– Запишіть число і тему уроку.

МОТИВАЦІЯ. Однорідні члени речення роблять нашу мову виразнішою,

змістовнішою, допомагають точно описати предмети і явища, тому знання

цієї теми для нас є важливе.

– Тему оголошено, мету поставлено. Ви готові працювати?

Ця тема розрахована на декілька уроків, але для вас вона для не нова. Повторимо те, що знаємо. Підготуйтеся до мовної фізкультхвилини під назвою «ТАК – НІ»

Я буду казати твердження. Якщо відповідь НІ , ви встаєте,

ТАК – продовжуєте сидіти.

ОЧР відповідають на різні питання.

ОЧР відповідають на одне й те питання.

ОЧР належать до різних членів речення.

Другорядні члени речення не можуть бути ОЧР.

ОЧР можуть бути і головні і другорядні члени речення.

ОЧР пов'язуються між собою ЛИШЕ за допомогою сполучників.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

– Щоб поглибити наші знання про ОЧР, проведемо лінгвістичне дослідження «знаю- не знаю»

У ваших картках є таблиця. Ознайомлюючись з нею, зробіть відповідні позначки

+ - відоме, знаю;

! – невідоме, не знаю

– Чи є відомості, які ви зазначили як невідомі досі? Розгорніть підручник на с.158,159,162 і, працюючи в парах, обговоріть матеріал зі знаком оклику.

– Від теорії переходимо до практики.

Робота з текстом.

Прочитайте текст мовчки.

Учень читає текст уголос, дотримуючись правильної інтонації.

14 березня – день преподобної мучениці Євдокії (у народі — день Євдокії, Явдохи) свято, що припадає на 1-ше березня за старим стилем, на 14-те – за новим. У народному побуті «Явдоха» – не тільки перший день весни, це є перший день нового року, адже в наших предків рік починався з 1 березня.

Вважалося, свята Євдокія зберігає ключі від весняних вод. На Явдоху прилітали ластівкиприносили на своїх прудких крилах сонце, тепло, затишок, злагоду. Цих пташок у селах любили й шанували, вважали божими охоронцями осель.

У цей день діти ходили по дворах і дарували сусідам вирізаних з дерева й оздоблених різнокольоровими стрічками ластівок або випечених «жайворонків». Окрім того, наші предки зустрічали весну "закличними піснями" - веснянками.

Який стиль мовлення даного тексту? Чи є у тексті ОЧР?

Із тексту випишіть

І ряд – речення, ускладнені ОЧР, які поєднані безсполучниковим зв'язком; На Явдоху прилітали ластівки, приносили на своїх прудких крилах сонце, тепло, затишок, злагоду.

– Прочитайте виписане речення, правильно інтонуючи.

Скільки рядів ОЧР у даному реченні? Назвіть Їх.

Яке фонетичне явище відбувається у слові прудких?

ІІ ряд – речення, ускладнені ОЧР, які поєднані сполучниковим зв'язком; У цей день діти ходили по дворах і дарували сусідам вирізаних з дерева й оздоблених різнокольоровими стрічками ластівок або випечених «жайворонків».

– Прочитайте виписане речення, правильно інтонуючи.

– Скільки рядів ОЧР у даному реченні? Назвіть Їх.

– Поясніть написання слова різнокольоровими.

ІІІ ряд – речення, ускладнені ОЧР, які поєднані змішаним зв'язком. Цих пташок у селах любили й шанували, вважали божими охоронцями осель.

– Прочитайте виписане речення, правильно інтонуючи.

Скільки рядів ОЧР у даному реченні? Назвіть Їх.

Дане речення двоскладне чи односкладне?

Чим виражені присудки?

Визначте вид однокладного речення.


– Прочитаймо останнє речення тексту.

Наші предки зустрічали весну "закличними піснями" - веснянками.

– Так, як і наші предки, ми теж закличемо весну. Для цього запишемо веснянку.

Робота біля дошки.

Прийди, прийди, весно, веснице.

Зачекалася тебе сонна землиця.

Вже діти зимоньку проводжають,

Тебе в гості закликають.

Вийди, вийди, сонечко,

На дідове полечко,

На бабине зіллячко,

На наше подвір'ячко.

–Чим ускладнені перші речення перше і друге речення веснянки? Чи є слова весно, веснице ОЧР?

–Чи є ОЧР слова прийди,прийди. Вийди, вийди. Чому?

– Чи є у веснянці поширені ОЧР? Поясніть.

Діти підходять до дошки. Закликають весну.

– Весна дарує різнокольорові квіти (за кольором квітів учні об'єднуються в групи),

отримують завдання – творче конструювання:

І – укласти дані слова у римовані рядки так, щоб у строфі було кілька рядів ОЧР

(кожне слово на окремій картці ).

Я по весні заквітчаній іду,
Втішаюсь дивом, запахом, красою,
Розмову тиху з сонцем я веду.
Й воно говорить про весну зі мною.

ІІ – уписати на місці крапок ОЧР. З'ясувати їх роль

А весна вже крила………………..
І…………………. квіти навкруги.
…………………….ніжно,……………,
У котики ……………….. береги.
І з вітерцем вона легесенько……………….,
У синім небі сонечком……………………..,
У лісі, в полі, у саду………………………..,
І тепло………………… нам кожну мить.

Довідка. Зажовтіла, сипнула, розпустила, забіліла, убрала; блищить, танцює, панує, несе.

ІІІ – ускладнити текст поширеними ОЧР. Пояснити їх роль у даному тексті.

Весна, оспівана…………………………………….і виплекана………………………………………………., приходить до нас розважливо. Торкнувши………………………………………., ступивши ………………………………………………., розігнавши ………………………………………………, розгойдавши …………………………………….., близнувши ………………………………….., зупиняє свій лет у наших душах.

ІV – Уписати на місці крапок сполучники, що відповідатимуть відношенням між ОЧР.

Провесна. По узліссі ….. на галяві зеленіє перший ряст, цвітуть проліски та сон-трава.
Дерева ще безлисті, ……… вкриті бростю, що от-от має розкритись. На озері туман …. лежить пеленою, …… хвилюється од вітру, …. розривається, одкриваючи блідо-блакитну воду. В лісі щось загомоніло, струмок зашумував, забринів... (Леся Українка).

Хто автор цього тексу? (Леся Українка).

Вона дуже любила весну. Мабуть,весну чекають і люблять усі. Тому що весна – це………… (звучить музика).Учні продовжують речення Весна –це……..


ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Согодні на уроці ми……………….

– Повернімося до робочої картки.

Повернімося до цілей нашого уроку. Зазначте ті, яких досягли, і залиште ті, над якими ще варто попрацювати.

Прочитайте у картках домашнє завдання. Знати теоретичний матеріал із теми. Написати міні-твір на тему «Стояла я і слухала весну» або діалог «Про що ми говорили з весною», використовуючи ОЧР. За бажанням, дослідити особливості вживання ОЧР у різних стилях мовлення.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду