Урок: Приголосні звуки. Спостереження за роботою мовленнєвих органів (язик, губи, зуби) під час вимови приголосних звуків

15 березня, 2017 0

Мета: навчати учнів упізнавати і розрізняти на слух та за способом вимовляння приголосні звуки (утворення перешкоди на шляху видихуваного повітря); повторити алфавіт; формувати навички звуко-буквеного аналізу слова; розвивати спостережливість; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

I. Організаційний момент 

II. Актуалізація опорних знань 

1. Перевірка домашнього завдання (с. 30, вправа 78

— Прочитайте слова, змінюючи кожне слово так, щоб ненаголошений склад став наголошеним.

— Що треба зробити зі словом, щоб дізнатися, яку букву («е» чи «и») слід писати в ненаголошеному складі?

2. Фронтальне опитування 

— Чим відрізняються звуки і букви?

— Які бувають букви?

— На які групи розподіляються всі звуки? (Голосні звуки, приголосні звуки, знак м'якшення, всього три групи.)

— Скільки в українській мові голосних звуків? (Шість)

— Скількома буквами вони позначаються? (Десятьма)

— Скільки всього букв в українській абетці?

— Повторимо

абетку всі разом.

— Хто сам хоче розказати українську абетку?

III. Повідомлення теми і мети уроку 

— На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про приголосні звуки.

Тема уроку «Приголосні звуки».

IV. Вивчення нового матеріалу 

1. Робота за підручником (с. 30–32

Вправа 79 

Учні роздивляються малюнок і розповідають, що на ньому зображено.

— Мак — це рослина, яка в Україні росте і на городі, і в саду, і на луках, і в полі. Особливо вабить око мак польовий. Такий, як на нашому малюнку.А декоративний мак буває і білий, і блідо-рожевий, і бузковий, і червоний, і жовтогарячий! Але коли мова заходить про мак, то майже всі, в першу чергу, уявляють собі квітку маку саме червоного кольору.

Подивіться на нього ще раз і скажіть:

— Яке в маку стебло? (Стебло в маку соковите, ворсисте.)

— Які листочки? (Листочки мають розсічену форму.)

— Які пелюстки? (У маку великі червоні пелюстки.)

— Яка серединка? (Серединка має форму кульки з чорним пилком.)

— Де ростуть маки? (Маки ростуть у полі, на городі, в саду.)

— Запишіть повну відповідь на третє запитання у зошит. (У маку великі червоні пелюстки.)

— Як перевірити написання слова червоні? (Червень)

— Вимовте всі приголосні звуки у цьому слові.

Вправа 80 

Учні вимовляють звуки в слові мак, називають звук, під час вимовляння якого повітря проходить вільно через рот.

— Поясніть, на які перешкоди натрапляє повітря під час вимови приголосних звуків [м] і [к].

Візьміть до уваги! 

Звуки [м], [к] — приголосні, тому що: утворюються за допомогою голосу і шуму або тільки шуму; під час їх вимови повітря проходить через рот, натрапляючи на перешкоди; вони не утворюють складу.

Вправа 81 

Учні читають текст і відповідають на запитання.

— Як українські господині використовували мак?

— Коли мак освячували в церкві?

— Разом з якими квітами мак складали в букети?

— Прочитайте перше речення та опишіть його. Знайдіть у ньому слова зі збігом двох або трьох приголосних звуків. Підкресліть букви, якими вони позначені.

Хвилинка спілкування 

— Мені дуже подобаються осінні квіти. Особливо я люблю чорнобривці.

А ти?

— Я люблю весняні квіти.

— Які саме?

— Продовжіть розмову.

Вправа 82 

Учні читають слова вголос. Записують в один стовпчик слова, в яких приголосних звуків більше, ніж голосних, а в другий — решту слів.

— Ще раз прочитайте слова і скажіть, які з них вимовляти було важче.

(Слова першого стовпчика вимовляти важче.)

— Як ви вважаєте чому? (Бо кілька приголосних поспіль вимовляти важче.)

— Під цією вправою прочитайте висновок.

Візьміть до уваги! 

В українській мові слова зі збігом кількох приголосних звуків трапляються рідко. Тому нашу мову називають співучою, мелодійною, милозвучною.

2. Фізкультхвилинка 

V. Узагальнення й систематизація знань (див. додаток на с. 46

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія 

— Які бувають звуки?

— Як упізнати і розрізнити на слух приголосні звуки? (Приголосні звуки відрізняються від голосних тим, що при їх вимові повітря потрапляє на перешкоду.)

VII. Домашнє завдання 

С. 32, вправа 83.

Додаток

1. Робота над віршем 

— Прочитайте вірш. Спишіть другий рядок.

Лось і лосенятко з ним.
Ліс для лосів — рідний дім.
Літо в ліс гукнуло осінь.
Лист летить на спини лосям.

— Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

— Прочитати букви і вимовити відповідні приголосні звуки.

2. Гра «Віконечка» 

— Запишіть слова, вставляючи пропущені букви. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

З_мля, с_ниця, ц_буля, т_пло, л_сточок.

3. Списування із граматичним завданням 

— Спишіть слова, поділяючи їх для переносу. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

Вулиця, їжак, цукор, верблюд, неділя.

4. Диктант 

У садку співав соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди.

— У першому реченні підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду