Урок: Роль наголосу в значенні слова. Правильне вимовляння слів

15 березня, 2017 0

Мета: поглиблювати знання учнів про наголос і його роль у мовленні; вчити добирати слова, однакові за написанням і різні за значенням; виховувати працьовитість.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

Учні читають складені описи тварин.

2. Гра «Наголос»

— Поставте наголос у словах.

Нови́й — ново́го, стари́й — старо́го, легки́й — легко́го. (Рос. но́вый, ста́рый, лёгкий)

Учитель звертає увагу учнів на відмінність наголошення тих самих слів у російській та українській мовах.

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами, наголос

у яких треба запам'ятати.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 27–28)

Вправа 67

Учні читають і пояснюють прислів'я.

— Коли так говорять? (Мама працювала, попросила допомогти, а син чи донька не хотіли допомагати. Коли ж мама приготувала смачний пиріг, дитина першою сідає за стіл.)

— Прочитайте виділені слова, наголошуючи перший склад.

— Складіть речення зі словами но́сить і ва́рить. Зверніть увагу, як наголос змінює значення слів.

Вправа 68

Учні читають слова і змінюють за зразком так, щоб наголошеним став другий склад.

Навчаючи учнів ставити наголос у поданих словах, доцільно звернути увагу на те, що у множині наголос переходить з основи на закінчення.

— Запам'ятайте правильну вимову цих слів! Вправа 69 Учні читають речення, звертаючи увагу на вимову виділених слів.

— Поясніть значення виділених слів. (На бере́зі (стрункій) — на дереві, на бе́резі (річки) — біля річки.)

Вправа 70

Учні читають слова і змінюють наголос так, щоб змінилося значення слів.

— Хоча й пишуться слова однаково, але вимовляють їх по-різному. Тому в деяких словах лише наголос допомагає розрізнити їхні значення: ко́си — коси́, доро́га — дорога́, бра́ти — брати́.

Вправа 71

Учні розглядають малюнки на с. 28 і називають, який із зображених предметів є відгадкою до загадки «Не гавкає, не кусає, а в дім не пускає». (Замок)

— Запишіть назви зображених предметів і позначте наголос. (За́мок, замо́к)

2. Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація знань

— Поставте наголос у словах.

  • Гі́лка — гілки́ — на гі́лці, бе́рег — береги́ — на бе́резі, сте́жка — стежки́ — на сте́жці.
  • Тарілки́, до́чки, нитки́, ложки́, ве́рби, бруньки́, миски́, стрі́лки, казки́.


VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Назвіть вивчені на уроці слова, наголос у яких треба запам'ятати.

VII. Домашнє завдання

С. 28, вправа 72.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду