Урок: Наголос. Наголошені й ненаголошені звуки і склади

12 березня, 2017 0

Мета: вчити учнів вимовляти слова так, щоб чітко було чути наголошений звук (не розтягуючи слово по складах); розвивати пам'ять та увагу; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (с. 22, вправа 57)

— Прочитайте утворені словосполучення.

— Вимовте звуки і назвіть букви у словах майорить і гайові.

— Як ви поділили їх для переносу?

2. Словникова робота

— Прочитайте слова.

— Які голосні пропущено?

— Запишіть слова. Підкресліть букви, що позначають голосні звуки.

ч тв р м д ль г р й ш ф р

— Скільки складів у кожному слові?

— Який склад у кожному

слові наголошений? Як його розпізнати?

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Тема нашого уроку «Наголос».

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 23–25)

Вправа 58

Учні читають уривок із тексту.

— Що ви дізналися про наголос?

Слово про слово Наголос — виділення складу в слові посиленням голосу; значок над літерою, який указує на виділення звука в слові посиленням голосу.

Вправа 59

Учні читають вірш Олександра Олеся і порівнюють його з віршем Ліни Костенко (с. 4). У виділених словах підраховують кількість голосних звуків і роблять висновок про кількість складів у цих словах.

— Прочитайте склади, позначені однією буквою. Назвіть звуки, які позначаються цими буквами.

Слово про слово Канва

— сітчаста основа для вишивання.

Вправа 60

Учні записують слова

— Назви зображених предметів, ставлять наголос.

Роблять висновок про те, як наголошуються слова в українській мові: в українській мові слова можуть мати наголос на... складі.

— У слові один голосний звук і склад із цим звуком вимовляється з більшою силою голосу. Цей голосний звук і склад називаються наголошеними. Решта голосних звуків і складів у слові — ненаголошені.

2. Первинне закріплення

— Прочитайте «луною» (за вчителем), виділяючи голосом наголошений склад у таких словах: кішка, собака, папуга, рибка.

— Прочитайте слова кожної групи, виділяючи голосом наголошений голосний.

Ліс, лісовий, лісник, лісок. Липень, липа, липовий, липка. Вода, водичка, водяний, водний.

— Як називаються слова кожної групи?

3. Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Робота над віршем

— Прочитайте вірш уголос.

Вовк ведмедя розбудив:
Вже весна, вставай, іди!
Виліз велетень з барлога —
Вовк втікає в ліс від нього.

— Вовк втікає в ліс від нього.

— Випишіть виділені слова. Поставте знак наголосу.

2. Гра «За абеткою»

— Запишіть слова в алфавітному порядку. Поставте наголос.

Малина, абрикос, трава, сидить, росте, сонце.

3. Робота в групах

— Зі слів кожного рядка складіть речення і запишіть їх. Над словами поставте наголос.

  • ліс, у, весна, прийшла;
  • одяглися, у, дерева, вбрання, зелене;
  • над, бджоли, гудуть, квітами.


— Прочитайте акровірш. Запишіть слово-відгадку. Поставте наголос.

Складіть звукову модель слова.

Віє, віє, повіває
І всюди він гуляє.
То холодний, то колючий,
Енергійний, хоч куди!
Раді йому вітряки.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Що таке наголос?

— Який склад називається наголошеним?

— Чи може бути в слові два наголошені склади?

— Як називаються склади на які не падає наголос?

VII. Домашнє завдання

С. 24, вправа 61.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду