Урок: Склад. Перенос слів із рядка в рядок по складах

12 березня, 2017 0

Мета: поглибити знання учнів про склади як частини слова, на які воно ділиться при вимові; розвивати вміння розрізняти в слові кількість складів за кількістю голосних; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

Учні читають описи ромашки.

2. Вправа на повторення

— Уважно прочитайте, що написано на дошці. Розділіть написане на 2 групи.

Вітер, ша, Ні, дме, ти, Та, сильний

— Що ви віднесли до першої групи? (Вітер, дме, сильний)

— Як можна назвати те, що ви віднесли до першої групи? (Слова)

Доведіть, що це слова. (Вони мають зміст.)

— Що ви віднесли до другої групи? (ша, Та, ти, Ні)

— Як називається те, що ви віднесли до другої групи? (Склад)

— Чим відрізняється склад від слова? (Слово щось означає, а склади нічого не означають.)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Тема нашого уроку «Склад». Ми будемо ділити дво-трискладові слова на склади, визначати кількість складів у слові.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. пояснення вчителя

— Що можна скласти зі складів? (Слова)

— З яких складів можна скласти слово. (Тиша)

— Запишіть це слово і поділіть на склади. (Ти — ша)

— Доповніть інші склади до слів. (Ніна, Таня)

— Чому зі складами Ні, Та ви утворили імена? (Склади написані з великої букви — отримали імена.)

— Запишіть ці слова і поділіть на склади.

— Отже, що таке склад? (Склад — частина слова.)

Учитель

може дати пораду, як легше розділити слово на склади.

— Уявіть собі, що вам потрібно дуже голосно і повільно прокричати слово, щоб було чутно далеко. Наприклад, вам потрібно назвати ім'я переможця у змаганні. Як ви тоді вимовите імена: Марина, Саша, Наташа? (Діти вимовляють імена, скандуючи.)

— Згадайте, коли люди можуть вимовляти слова по складах.

2. робота за підручником (с. 15–17)

Вправа 37

Учні додають до частин слів склади так, щоб утворилися слова, визначають, скільки складів і скільки голосних звуків у кожному слові, роблять висновок і перевіряють його, користуючись правилом: «Скільки в слові голосних, стільки і складів».

— Пригадайте прислів'я, у якому вживаються слова синиця, журавель.

(Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі. Журавлі прилетіли — весну принесли. Синиця шкоду робить, а журавель відповідає.)

— Дайте загальну назву словам кожного стовпчика.

Вправа 38

Учні читають слова і називають ті, які не можна поділити на склади. Списують спочатку слова, що містять один склад, потім — два і, нарешті, три склади; підкреслюють склади, які позначено однією буквою.

— Поміркуйте, чому слова грак і шпак не можна поділити на склади.

Візьміть до уваги!

У кожному складі обов'язково є голосний звук. Саме він і утворює склад.

Слова переносяться з рядка в рядок складами: ли-па, бе-ре-за.

Склад, позначений однією буквою, не залишається в рядку і не переноситься: ака-ція, оси-ка, ірис, орел.

Вправа 39

Учні списують слова, поділяючи їх рисками для переносу.

— У яких словах є склади, яких не можна залишити в рядку або перенести? — Визначте слова, у яких звуків більше, ніж букв.

Візьміть до уваги!

Односкладові слова не поділяються для переносу.

Вправа 40 (робота в парах)

— Які з поданих слів можна перенести.

— Поясніть, чому решта слів не ділиться для переносу.

3. Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація знань (див. додаток на с. 10)

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Що таке склад? (Склад — частина слова, яка вимовляється одним поштовхом повітря.)

— Як дізнатися, скільки в слові складів? (Потрібно знати, скільки в слові голосних звуків. У слові стільки складів, скільки голосних звуків.)

VII. Домашнє завдання

С. 17, вправа 41.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду