Урок: Звуки. Звукові моделі слів

15 січня, 2017 0

Мета: закріплювати знання учнів про звуки; розвивати навички звукового аналізу слів, спостережливість; виховувати інтерес до навчання.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Ознайомлення з підручником «Українська мова»

— Розгляньте підручник і скажіть, як він називається і хто його автор.

— Які умовні позначення треба знати, щоб правильно користуватися підручником?

— Прочитайте вірш Г. Барадуліна. Яке побажання висловлює автор?

— Прочитайте назву першого розділу. («Звуки і букви. Склад. Наголос»)

— Що ми будемо вивчати у цьому розділі?

— Про що дізнаємося?

— Куди здійснимо подорож?

III. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми згадаємо, з чого утворюються слова.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 4–5)

Вправа 1

Учитель читає вірш Л. Костенко.

— Про яку пору року говориться у вірші?

— Що робила осінь?

— Про що попросило листя в осені?

— Назвіть звуки у слові осінь.

— Яка осінь?

Вправа 2

— Прочитайте і відгадайте загадку.

— Виразно вимовте слово-відгадку.

— Назвіть усі звуки в цьому слові.

— Складіть звукову модель слова книга.

— Перевірте правильність виконання завдання за підручником.

— Що означають рисочки, кружечки?

— А на які дві частини поділене слово?

— Отже, звуки ми чуємо і вимовляємо. З них утворюються слова.

Вправа 3

Учні читають вірш Ю. Федьковича.

— Розгляньте звукові моделі слів.

— Що означає кожен значок?

— Знайдіть у вірші слова, які відповідають поданим звуковим

моделям.

Чітко вимовте кожен звук у цих словах.

— Отже, звук — елемент людської мови, утворений за допомогою органів мовлення.

Вправа 4

Учні складають слова з поданих звуків: школа, урок, учень.

— Послідовно назвіть звуки в утворених словах.

Вправа 5 (робота в парах)

Учні читають прислів'я і пояснюють одне одному їх зміст.

  • Земля багата — народ багатий.
  • Земля — наша мати, усіх годує.

— Вимовте звуки у записаних словах.

2. Фізкультхвилинка

Раз! Два! час вставати,
Будемо відпочивати.
Три! чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П'ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у світлий клас.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! час настав
Повернутися до справ.

V. Узагальнення й систематизація знань

Гра-змагання між рядами «Хто більше?»

Учитель пропонує дітям розглянути малюнки на набірному полотні та відібрати лише ті, назви яких починаються з певного звука:

  • серед овочів — з [к];
  • серед меблів — з [с];
  • серед одягу — з [п].

— Запишіть назви овочів.

— Складіть звукові моделі записаних назв.

— Придумайте з одним зі слів речення.

Заслуховуються відповіді чотирьох–п'яти учнів, краще речення записується.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Закінчіть речення: «Звуки ми... і...»; «З них утворюються...».

VII. Домашнє завдання

С. 5, вправа 6.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду