Урок «Односкладні прості речення. Узагальнення знань», 8 клас

05 листопада, 2016 0
Урок «Односкладні прості речення. Узагальнення знань», 8 клас
Мета: 1)навчальна: узагальнити та систематизувати відомості про односкладні речення, їх групи та види; удосконалити вміння визначати тип односкладних речень, спосіб вираження в них головного члена, правильно використовувати у мовленні вивчені види односкладних речень;

2)розвивальна: розвивати вміння аналізувати та узагальнювати вивчений матеріал; розвивати творчі здібності учнів;

3)виховна: виховувати любов до рідного краю через творчість українських письменників, прищеплювати почуття прекрасного з метою естетичного розвитку учнів.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Форма уроку: урок – віночок.

Методи і прийоми:

1)словесні: бесіда, елементи дискусії;

2)практичні:

метод вправ;

3)інтерактивні: робота в малих групах, метод очікування

Обладнання: підручник, картки із завданням.

Хід уроку

І Організаційний момент.

Вчитель. Добрий день. Перед тим як розпочати наш урок, давайте проведемо вправу і визначимо, з яким настроєм ви прийшли на урок. Перед вами в довільному порядку розкладені кольорові смужки, вам потрібно підняти ту, яка вам до вподоби і відповідає вашому психологічному стану. Я називаю кольори, а ви піднімаєте смужку, яку обрали.

Ключ: червоний – піднесеність;

помаранчевий – радість;

жовтий – приємність;

зелений – спокій;

фіолетовий – тривожність;

синій – сум;

чорний – незадоволення;

білий – складно визначитися.

Вчитель. Дякую вам за щирі відповіді. Сподіваюсь, що хто прийшов на урок із поганим настроєм, то він поліпшиться, а ті, хто прийшли з гарним, то ваш настрій

не зіпсується.

ІІ Оголошення теми й форми проведення.

Вчитель. Вивчаючи українську мову і літературу, ми знаємо, що український народ має багато звичаїв, обрядів і символів, і одним із символів є віночок. І я пропоную провести наш урок саме у формі віночка. Усі згодні? Тож почнемо.

Взагалі український віночок – це не просто красота, а й оберіг, «знахар душі», бо у ньому є така чародійна сила, яка біль знімає і здоров'я відновлює.

ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель. Дивлячись на нашу тему, скажіть, чого ви очікуєте від уроку? Дякую. Але я теж сподіваюсь, що ви під час уроку:

1 – удосконалите і систематизуєте відомості про односкладні речення;

2 – удосконалите вміння визначати тип односкладних речень;

3 – навчитесь правильно використовувати у мовленні види односкладних речень;

4 – розвинете вміння аналізувати та узагальнювати вивчений матеріал;

5 – виховаєте любов до рідного краю через творчість українських письменників.

ІV Основний зміст роботи.

Вчитель. Поставивши завдання на цей урок, ми переходимо до їх виконання, під час уроку будемо з вами вплітати квіти у наш віночок.

Першою квіткою, яку ми повинні вплести, буде мальва. Це символ віри, надії та любові. Але для того, щоб її вплести, нам потрібно виконати різні завдання. І оскільки квіти складаються з пелюсток, то під час уроку ми будемо збирати пелюстки, виконуючи певні завдання.

Пелюстка «Повторення»

Завдання: зробити синтаксичний розбір наведених речень.

  • Ми палко любимо свою країну.
  • Учні нашої школи на канікулах хочуть поїхати на екскурсію до Києва.

Вчитель. Добре. Отже, дивлячись на ці речення, ми бачимо, що вони двоскладні, а які ж це речення односкладні?

Дякую. Давайте візьмемо другу пелюстку.

Пелюстка «Бліц - опитування»

Завдання: дайте відповіді на питання.

  • З чого складається граматична основа речення?
  • Які речення називаються двоскладними?
  • Яке речення називається односкладним?
  • Які види односкладних речень з головним членом у формі присудка ви знаєте?
  • Які види односкладних речень з головним членом у формі підмета ви знаєте?
  • Чи потрібен в односкладному реченні другий головний член?

Пелюстка «Домашнє завдання»

Вчитель. Вдома ви повинні були підготувати діалоги – поділитися враженнями про прочитану книгу, статтю, переглянутий кінофільм, використавши у своєму мовленні односкладні речення.

Пелюстка «Перетворення»

Завдання: усно перебудуйте подані двоскладні речення на односкладні о –о.

  • Я на вбогім сумнім перелозі буду сіять барвисті квітки.
  • Ми любим дивитись на зорі, на їх неосяжну сім'ю, шукаєм в буремному морі по зорях дорогу свою.
  • Я візьму шматок літа, кину в воду і зварю чистим злотом оповиту, не розбризкану зорю.

Вчитель. Ось і готова наша перша квітка, можемо вплести її у наш віночок.

Наступна квітка, яку ми повинні зібрати, буде барвінок. Він символізує життя. Ця рослина тягнеться до людського житла. Зимою відвар з барвінку п'ють від простуди, а влітку барвінком прикрашають святковий хліб, дім, плетуть весільні букети. Цілий рік його шанують, і вважають символом життя. Отже, почнемо збирати пелюстки барвінку.

Пелюстка «Виберіть»

Завдання: розділити речення в три колонки.

Означено – особові речення

Неозначено – особові речення

Двоскладні речення




1 – Як одягалися в давнину. 2 – На чиїх раменах стоїмо. 3 – Вона підкорила Європу. 4 – За що цінують дуб? 5 – Про що розповідають кольори? 6 – Бережімо багатства природи. 7 – Чого не знайдеш в Україні? 8 – Падають зірки. 9 – Як висихають озера? 10 – Коли капають картоплю? 11 – В Україні досліджують атом. 12 – Топчу, топчу ряст.

Пелюстка «Завершіть»

Завдання: переписати прислів'я, завершивши їх.

  • За добро віддячують добром, а не…
  • Роботу роблять не лише терпінням, а й…
  • Добру думу думають без зайвого…
  • Упізнають вовка і в…
  • Вміючи, печуть хліб і з …

Для довідок: Злом, умінням, шуму, баранячій шкурі, каменю.

Пелюстка «Зробіть вибір»

Завдання: завдання в парах. Випишіть у табличку спочатку номери н – о речень, а потім о – о.

  • Нехай утрем дрібні сльози, заплакані очі.
  • Не ховайте скарби ваші, нерозумні люди, не закопуйте у землю.
  • Бо й тут, мабуть, не спитають про матінку рідну.
  • Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду.
  • Обкрутили ланцюгами та й забрали до команди.
  • Згадаю тебе до схід сонця в неділеньку рано.
  • Тепер не мають і коли про теє споминати.

№ речення








Букви








Завдання: підставте букви, які відповідають цифрам, і прочитайте назву найвищої гори в Україні. 1 – е, 2 – р, 3 – г, 4 – л, 5 – о, 6 – а, 7 - в

Вчитель. Ми завершили збирати другу квітку – барвінок. Можемо вплести у наш віночок. Продовжуємо далі збирати квіти із пелюстків – завдань. І наступна квітка – ромашка. Вона дарує людям здоров'я. Її вважають символом доброти і ніжності. Перша пелюстка у нас уже є, тому почнемо виконувати завдання з другої.

Пелюстка «Робота з підручником»

Завдання: підручник, сторінка 80, вправа 142 усно. Прочитайте текст. З'ясуйте, про який вид односкладного речення йдеться у кожному з висловлювань. Чи вдалося, на вашу думку. Односкладним реченням охарактеризувати себе?

Пелюстка «Відпочиньте»

Завдання: Оберіть зручну позу, сидячи на стільці. Голову схиліть на груди, руки можна покласти на коліна. Розслаблення м'язів приносить відчуття спокою. Тому повторюйте (можна про себе):

  • Я заспокоююсь
  • Я дихаю легко
  • Я відпочиваю. Відпочиває моє тіло, мозок.
  • Я почуваю себе зовсім спокійно
  • Я здоровий
  • Я впевнений у собі
  • Сили мої відновились
  • Я знову можу виконувати завдання

(Під час вправи звучить спокійна музика ).

Пелюстка «Фразеологічна хвилинка»

Завдання: розкрити значення кожного із вжитих у прислів'ях фразеологізмів. З'ясувати, до якого типу односкладних речень подані прислів'я належать.

  • Працюй до сьомого поту;
  • Як не вмієш пекти хліба, то пектимеш раків;
  • До нових віників пам'ятатимеш.
  • Пелюстка «Творче моделювання»

Завдання: змоделювати народні вислови, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика. Визначити вид кожного односкладного речення.

  • довго житимеш -

не відженеш і бичем

  • до роботи не силуйте,

то не буде й скуки

  • звабивши калачем -

вертаєшся до хліба

  • з'ївши калач,

а до їди – таки бийте

  • їсть за вола,

та й у спину – рогачем

  • лежачи на боці,

а робить за комара

  • нагодують калачем

не встигнеш і до самої ночі

  • на печі

щастя шукає

  • не сиди, склавши руки

з боргами вставатимеш

Вчитель. Ось і готова ромашка. Вплітаємо і продовжуємо нашу роботу. Наступна квітка – волошка. Ця квітка у вінку символізує чисту радість та сподівання, що живуть у кожній людській душі.

Пелюстка «Творче конструювання»

Завдання: з поданими особовими дієсловами скласти пари речень: а) двоскладне, б) односкладне, безособове. Підкреслити граматичні основи.

Пахне, затихло, шумить.

Пелюстка «Перебудуйте»

Завдання: подані двоскладні речення перебудувати на односкладні безособові.

  • Зайвих не хочем ми слів.
  • Знов ковдра хмар затягує блакить.
  • Кущ омитий чистою росою.
  • Сміхом – жартом село заметене.

Вчитель. Можемо і волошку вплести у наш вінок. У нас залишається ще одна квітка, яку нам потрібно зібрати. Це незабудка. Український народ вважає її символом вічності.

Пелюстка «Творча робота»

Завдання: використавши 4 – 5 називних речень, скласти й записати опис шкільного подвір'я.

Пелюстка «Заповніть таблицю»

Завдання: співвіднести речення за типом односкладних речень.

1.означено – особове

1.Вік живи – вік учись.

2.неозначено – особове

2.Любімо Вітчизну, єдину у світі.

3.узагальнено – особове

3.Нас зустрічають хлібом – сіллю.

4.безособове

4.Сніг і вітер, ніч зимова.

5.називне

5.Світає. Край неба палає.

V Закріплення вивченого матеріалу.

Вчитель. Виконавши всі завдання, ми вплели у наш віночок п'ять квіточок, але взагалі у вінку повинно бути сім, тому ми просто їх додамо, оскільки у нас закінчились типи односкладних речень. Це мак, який уособлює собою вічну боротьбу між добром і злом; і безсмертник – символ здоров'я. Але мені здається, що у нашому вінку чогось не вистачає. Так правильно – стрічок. І ви маєте змогу їх самостійно вплести, написавши на них, що ви сьогодні запам'ятали найбільше, дізналися нове, досягли. Вам дається одна стрічка на парту, тому ви працюєте в парах.

Я називаю колір стрічки і пояснюю, що він означає, а ви тим часом вплітаєте свою стрічку.

Коричнева – символ землі годувальниці;

Жовта – символ сонця;

Зелена – символ краси і молодості;

Синя – символ води;

Блакитна – символ неба;

Помаранчева – символ хліба;

Фіолетова – символ мудрості;

Рожева – символ щирості та привітності.

Червона – символ добробуту та багатства.

 Підбиття підсумків уроку.

Вчитель. Дякую вам за роботу на уроці, я впевнена, що ваші очікування, так як і мої, справдилися, які ми ставили на початку уроку. А чи змінився ваш настрій, давайте перевіримо.(Вчитель називає колір, а учні піднімають стрічки)Я бачу, що у деяких настрій змінився, у позитивну сторону. На уроці ви плідно працювали, тому отримуєте оцінки у відповідності до критеріїв. Вони перед вами на партах. Оголошення оцінок.

VІ Домашнє завдання.

  • Повторити правила про односкладні речення.
  • Виконати вправу 184 (письмово).
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду